RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er tirs jun 18, 2019 8:54 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: fre jun 19, 2009 10:43 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs.

Her vil jeg beskrive den traditionelle måde at justere en 2-takt gløderørs motor på.

Jeg kørte med brændstof biler fra ’82 og kørte løb fra ’87 til ’96. Dengang havde vi ikke temperaturmålere (de første kom i starten af 90’erne til ca. kr. 3000,- pr. stk.). Derfor lærte vi at høre og se hvordan motorerne kørte, som man har gjort de sidste 60 år.
Til sidst vil jeg forklare, hvorfor det kan være uheldigt udelukkende at indstille motoren efter temperaturen.

Jeg vil forbeholde mig ret til at lave løbende tilføjelser.

1: Følg fabrikantes vejledning mht. indkøring, brændstof, gløderør og lignende. Ved du ikke hvordan justeringen på karburatoren er, bør den sættes tilbage til fabrikantens grundjustering.
Dertil skal siges, at ikke alle fabriksindstilliger får motoren til at køre fedt. Min erfaring med RB motorer er, at både HSN og LSN skal mere end en omgang længere ud end manualen anbefaler for at være sikker på, at motoren ikke kører for magert.
Med følgende fremgangsmåde kan man kontrollere, at motoren får nok brændstof i tomgang (LSN):
• Kigger du ned i karburatoren, skal gasspjældet være mindst 1 mm fra at være helt lukket. (Juster tomgangshastighedsskruen om nødvendigt).
• Med karburatoren stående i tomgangsposition, skal du kunne – ved at blæse i trykslangen fra udstødningen – få brændstof over til karburatoren. Kan du ikke det, skru LSN ½ omgang ud og prøv igen.

Du skal være 100% sikker på, at gastrækket er lavet perfekt. Gasspjældent skal være HELT åbent, når der gives fuld gas. Det skal dog ikke åbnes mere, end at spjældent kun lige ikke er synligt mere. Når senderen og karburatoren står i tomgangsposition, skal det være lavet på en sådan måde, at du kan give en lille smule gas, før gasspjældet begynder at åbne.
Fjederen som bliver trykket sammen når der bremses, skal være så stram, at spjældet lukker ned i tomgangsposition efter der er givet fuld gas, men bestemt også efter man kun har givet en lille smule gas, og så slipper gassen.
En karburator kan ikke justeres korrekt, hvis ovenstående ikke er i orden.


2: Start motoren og kør et par omgange på banen eller frem og tilbage på villavejen. Med grundjusteringen bør den 4-takte (lyde som en græsslåmaskine), ose meget, og køre langsomt med fuld gas.

3: Koncentrér dig om HSN og skru evt. tomgangshastigheden op, hvis den går i stå pga. alt for fed blanding. Skru HSN 1/8 omgang ind, og kør frem og tilbage på langsiden. Læg mærke til om bilen kører lidt stærkere end før. Den kører sikkert stadig alt for langsomt (4-takter). Det lyder som om, at den ikke køre rent. Fortsæt med at skrue HSN 1/8 omgang ind ad gangen og kør frem og tilbage mellem hver justering.

4: På et tidspunkt rammer du den indstilling, hvor den lige præcist ikke 4-takter mere, og så er du meget tæt på den pefekte indstilling. Skru nu HSN 1/10 omgang ind og lyt til motoren når den kommer op i fuld fart. Den skal lyde rent og nærmest ”ringe”.

5: Skriger motoren ved fuld fart, eller taber den omdrejninger, står HSN for magert. Skru straks HSN ¼ omgang ud og prøv igen (Har motoren været alt for varm, skal den slukkes og afkøle, før man kan justere den korrekt). Husk at det kun er 1/10 omgang hver gang, når der skal finjusteres.

6: Hvis du mener at have fundet den rigtige indstilling, kan du prøve at skrue HSN 1/8 omgang ud. Da skulle du gerne se og høre at motoren ikke tager lige så mange omgrejninger som før. Skru derefter HSN 1/8 omgang ind igen.

7: Først når du er sikker på indstillingen af HSN, kan du koncentrere dig om LSN. Det det gælder om, er at finde den optimale indstilling af LSN i forhold til HSN, da HSN har indflydelse på LSN. LSN har IKKE indflydelse på HSN i en skydekarburator! Har du først fundet den optimale indstilling, skal LSN faktisk aldrig justeres mere. Fremover er det blot en lille justering ind eller ud på HSN, der skal til.

8: Lad motoren stå i tomgang i ca. 10 sek. Giv fuld gas. Motoren 4-takter nu, oser og accelerere langsomt, indtil den kommer lidt op i fart. Derefter trækker den fint op til fuld fart, fordi HSN er justeret korrekt. Skru LSN 1/8 omgang ind af gangen, og kør frem og tilbage, så motoren kommer op i fuld fart. Kører motoren meget fedt i bunden, kan det køle motoren så meget, at man ikke kan justere karburatoren korrekt. Derfor skal den ”brændes af” mellem hver justering.

9: Fortsæt indtil du har en god acceleration og en god jævn tomgangshasighed efter motoren har stået i tomgang i 10 sek. Det kan være, at motoren begynder at have en lidt for høj tomgangshastighed, jo mere mager tomgangsblandingen bliver. Juster den hvis det er nødvendigt.

10: Er LSN indstillet for magert, har motoren en ujævn tomgang end ved sidste indstilling. Måske er blandingen så mager, at motoren siger ”Ding ding ding” efter nogle sekunders tomgang, eller at den helt går i stå.

11: Her er to links til videoer, som tydeligt viser hvad der sker, når HSN og LSN står for fedt, optimalt og for magert.
http://www.youtube.com/watch?v=oSmMzpZM_As&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=BJFsJAxNoRg&feature=player_embedded

12: Er du i tvivl om din motor kører for magert, bør du altid skrue HSN ¼ omgang ud. Det er døden for en motor at køre for magert.


For de øvet:
• Er LSN justeret korrekt, skal motoren kunne stå i tomgang i min. 30 sekunder med ca. halv fyldt tank uden at falde i omdrejninger. Når der gives gas, skal den accelerere rent – om end den kan ose meget efter så lang tids tomgang. Med den indstilling vil den kunne holde ensartet tomgangshastighed ved fuld tank i ca. 10 sekunder, før den falder lidt i omdrejninger.
• LSN og tomgangshastigheden er ligeledes justeret korrekt (eller i hvert fald meget tæt på), når en kold motor kan startes - efter priming og uden at drukne den – i tomgang, og holde sig kørende uden at give gas overhovedet. Står den og kører for varm i tomgang, er LSN indstillet for magert. Når der gives langsom gas, skal den ikke gå i stå. Dertil skal siges, at man skal være 100% sikker på at HSN er indstillet korrekt, før at denne fremgangsmåde kan bruges.
• Før i tiden og her for nylig da jeg kørte et enkelt løb, brugte jeg følgende fremgangsmåde inden start på et heat: Ca. 2 minutter før bilen skulle på banen, startede jeg motoren som skrevet ovenover. Det skal siges, at man kun må gøre dette her, hvis man er 100% sikker på, at motoren ikke længere bider i toppen. Når det så er tid til at køre, har man en næsten gennemvarm motor, som man ikke skal putgasse rundt på banen de første minutter. Så kan man koncentrere sig om kørslen, som er hvad det drejer sig om. Man belaster naturligvis kuglelejerne i klokken, når motoren står i tomgang.

Jeg vil ikke anbefale at justere karburatoren udelukkende ved hjælp af en temperaturmåler, da der er rigtig mange faktorer, som har indflydelse på motor temperaturen.
Derfor mener jeg bestemt, at man først skal have motoren til at køre ordentligt, før man måler temperaturen. Ens motor, opsætning, bil, kørestil etc. er unik, så derfor skal man passe på med at indstille motoren ud fra andres temperatur anbefalinger. At man ved hvilken temperatur ens motor har for at køre optimalt, kan være rart at vide, hvis temperaturen f.eks. lige pludselig ændrer sig markant.
Husk at en gløderørs motor ændrer temperatur afhængig af, hvor meget brændstof der er i tanken. Fuld tank = lavere temperatur (federe blanding). Næsten tom tank = lidt højere temperatur (mere mager blanding).

PS:
Skruer man på tomgangsskruen når spjældet er i tomgangsposition, risikerer man at lave grater/ridser på spjældet. Giv i stedet en lille smule gas – bare så motoren stiger en lille smule i omdrejninger – og skru så på skruen.

Min erfaring er, at en motor først er rigtig gennemvarm, efter flere minutters kørsel. Først derefter kan man finjustere motoren.


Tak til alle dem som tidligere har bidraget med inputs og erfaringer.

Pøj-pøj :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Senest rettet af Lille-bror ons apr 07, 2010 7:02 am, rettet i alt 7 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tors jun 25, 2009 8:45 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Praktisk erfaring med temperaturmålere (tempguns):

I aftes var jeg med til at justere en RB motor. Efter den var blevet justeret ”lige i øjet”, begyndte vi at måle temperaturen med en af de meget præcise temperaturmålere. Med fin gennemvarm motor 2 omgange efter tankning målte den 104,6º. 6 minutter senere (ved næsten tom tank, uden uheld og målt på samme sted på banen) 112,3º.

Den relativt store forskel skyldes udelukkende, at en motor kører mere magert, jo mindre brændstof der er i tanken.

Derfor skal man være lidt forsigtig med at justere motoren, så den altid har samme temperatur. Det kan man ikke, medmindre der måles ved samme brændstofstand hver gang – efter min mening :shock: :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tors jun 25, 2009 9:13 am 
Tidl Danmarksmester

Tilmeldt: tors okt 19, 2006 10:40 pm
Indlæg: 520
Geografisk sted: Skibby
Praktisk erfaring med en temperaturmåler til 1500 kroner, og en RB Motor:

Jeg har en RB T .28 siddende i min truggy. Den kører 9.30 min på en 145ml tank.

Første måling i pit efter at have varmet op sagde 104.5 grader, så kører jeg 9 minutter, og jeg laver ikke fejl i en truggy, kommer i pit igen... motoren er stadig 104.5 grader. Hmm...

Jeg tror du er lidt for teoretisk. Du tager heller ikke hensyn til at over tiden vil motoren faktisk køre koldere, pga. at luftfilteret bliver mindre rent. Dermed mindre luft til motor, dermed federe blanding.

I næstved til DM3 kørte jeg 11.30 min tankning på en RB B9. Første tankning jeg var inde på, fyldte mekanikeren 115 ml på. Næste tankning, præcis 11.30 min senere kom han 120 ml. Hmm...

Men motoren kom igen ind og var 105 grader... efter 45 min! Men jeg lavede dog en fejl på de 45 min.

Det er meget vigtigt at du ikke tror jeg spørger dig om noget her lillebror, for jeg ved godt hvorfor mine motorer reagerer som de gør. Men på mig lyder dine forklaringer som om du har læst en bog, og så ved du pludselig alt om 2 taktsmotorer.

Din teori om at mindre i tanken skulle udmynde i magerer blanding har jeg lidt svært ved at følge. Magere blanding skulle så ske ved lavere tryk i tanken. Men magere blanding giver jo en hidsigere motor, som tager flere omdrejninger, og generer større tryk!?! hvor forsvinder det så hen. Det må du gerne uddybe...

Venlige racer hilsner

Silas

_________________
MINI-BIZZ.dk
Intech Rules, along with SH engine


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tors jun 25, 2009 12:06 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej Silas.

Silas Høgholt skrev:
Første måling i pit efter at have varmet op sagde 104.5 grader, så kører jeg 9 minutter, og jeg laver ikke fejl i en truggy, kommer i pit igen... motoren er stadig 104.5 grader. Hmm...

Det fint, at temperaturen ikke ændrer sig. Hvis det var et tilfælde, eller mig som gjorde noget forkert ved målingerne/justeringen, vil jeg hellere end gerne lære af det. På lørdag i Herning, skal det da testes igen.

Silas Høgholt skrev:
Jeg tror du er lidt for teoretisk. Du tager heller ikke hensyn til at over tiden vil motoren faktisk køre koldere, pga. at luftfilteret bliver mindre rent. Dermed mindre luft til motor, dermed federe blanding.

Du har helt ret. Jeg regner dog ikke med, at et luftfilter stopper så meget til på 6 – 10 minutter, at det kan måles på temperaturen… men igen, er det blot en af mine teorier.

Silas Høgholt skrev:
Det er meget vigtigt at du ikke tror jeg spørger dig om noget her lillebror, for jeg ved godt hvorfor mine motorer reagerer som de gør. Men på mig lyder dine forklaringer som om du har læst en bog, og så ved du pludselig alt om 2 taktsmotorer.

Jeg vil på ingen måde være uhøflig, men vil dog komme med et svar:
Jeg får mange inputs og lærer meget fra et forum som dette, flere andre forums, og at uddele erfaringer med RC folk rundt omkring i verden gennem mails og privat beskeder. Jeg har mange teorier, som jeg gerne vil prøve i virkeligheden. Det er for mig den bedste måde at finde et brugbart svar på, når man ofte støder på ordene ”jeg har hørt”, ”det er vist nok” etc. etc.
For lige at slå en ting fast: Jeg hverken tror, eller har givet udtryk for, at ”jeg ved alt om 2 taktmotorer”… simpelthen fordi jeg ikke gør det.

Silas Høgholt skrev:
Din teori om at mindre i tanken skulle udmynde i magerer blanding har jeg lidt svært ved at følge. Magere blanding skulle så ske ved lavere tryk i tanken. Men magere blanding giver jo en hidsigere motor, som tager flere omdrejninger, og generer større tryk!?! hvor forsvinder det så hen. Det må du gerne uddybe...

Lige siden jeg trådte mine første skridt i HRCR i 1985, har jeg altid fået af vide, at en gløderørsmotor i en RC bil, kører mere magert, når tanken er ved at være tom.
For mig lyder det rigtigt, da det tryk som brændstoffet presser nedad med er større ved fuld tank end med tom tank. Min teori er, at trykket fra udstødningen gør, at motoren aldrig mangler brændstof, når den har allermest brug for det – ved acceleration. Endnu en ting der kunne være rart at få afklaret.
Med fare for at få skriftlige hug herinde, vil jeg komme med den påstand, at en motor kører mere fedt umiddelbart efter tankning. Det kan være en motor kan stå ”uendeligt” i tomgang og derefter kunne tage gassen rent, når tanken er ved at være tom. Med fuld tank dykker tomgangshastigheden relativt hurtigt efter påfyldningen, og den oser og tager ikke gassen lige så rent efter 10-20 sekunders tomgang. Jeg tror ikke, det er pga. det tryk, der kommer ved at presse brændstoffet fra flasken og ned i tanken, som bevirker den mere fede karburator indstilling. Men igen er det blot en teori.

Et godt eksempel på, hvorfor et forum er så godt, var dengang vi skrev om nitro. Jeg startede med at skrive, hvad jeg havde hørt for 24 år siden. Det blev meget hurtigt manet i jorden, af blandt andre Futterama og Vangsøe, og vi fik vist alle sammen rigtig meget ud af den tråd.

Jeg håber, det sammen vil ske med denne tråd.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tors jun 25, 2009 4:27 pm 
Mesterkører
Mesterkører

Tilmeldt: tirs jun 03, 2008 5:06 pm
Indlæg: 428
Tja jeg vil støtte op om lille-bror.. Alle mine motore også min RB WS7 køre så vidt jeg husker mere mageret ved næsten tom tank end ved fuld tank, altså vil temp temelig sikkett også stige, hvorfor må i ikke spørge mig om.. Tempgun som lille bror brugte til disse målinger er min, og er temmelig sikkert den samme som din silas så den fejler intet.. :D

_________________
Hong nor x3
RB engine
RB dæk
http://www.rcmodels.dk
http://www.frcc.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tors jun 25, 2009 8:46 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har netop mailet med min rigtig gode RC ven Brian fra Australien. Ifølge ham, er der klar forskel på hvordan brændstofblandingen er, afhængig af hvor meget brændstof der er i tanken, netop pga. hvor meget brændstoffet presser nedad.

Hvis man gider, kan man selv lave en lille test:

Juster motoren optimalt. Sæt f.eks. bilen på startkassen. Afmonter tanken (selvom det sikkert er besværligt uden at tage slangerne af). (Jeg ville mene, at man godt kan slukke motoren under afmontagen). Med motoren kørende i tomgang, kan man prøve at hæve tanken et godt stykke over og bagefter ned under motoren. I disse situationer vil man kunne høre en markant forskel i tomganshastigheden, fordi brændstoffet bliver enten presset ned til karburatoren pga. tyngdekraften eller at motoren har svært ved at suge brændstoffet op.

Så er det spørgsmål vist besvaret :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: fre jun 26, 2009 8:50 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Silas Høgholt skrev:
I næstved til DM3 kørte jeg 11.30 min tankning på en RB B9. Første tankning jeg var inde på, fyldte mekanikeren 115 ml på. Næste tankning, præcis 11.30 min senere kom han 120 ml. Hmm...

Hej Silas.

Det er imponerende, så langt du kører på en tankfuld. Jeg går ud fra, det er din truggy, du taler om.
Med de tal du oplyser, vil din bil kunne køre 14.22 minutter på en tankfuld. Hvad med at køre uden nitro? Så render den let 20% længere på en tankfuld. Dvs. at du kan køre 17,15 minutter på en tankfuld. Det kan bruges til noget under en a-finale.
Jeg har ikke testet om en modificeret motor uden nitro, kører langsommere på toppen end med 25% nitro. Det bliver nok først til næste år. Visuelt er der ingen forskel ud af langsiden eller i optrækket.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: fre jun 26, 2009 9:25 am 
Seniorkører
Seniorkører
Brugeravatar

Tilmeldt: tors dec 04, 2008 8:44 pm
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hobro
det med trykket i tanken må der altså være noget om, for jo mere tom tanken bliver, jo mere luft er der i tanken, og luft kan som i jo ve komprimeret meget mere end væske.. altså skal der et større tryk til i tanken for at holde jævnt tryk når tanken bliver tom. Lige ledes er udstødningen på bilerne jo ikke lavet således at alt hvad der kommer igennem bliver trykket i tanken. uden og vide hvordan en udstødning er lavet i praksis, kunne jeg forestille mig at den er designet til at holde et jævn tryk til tanken uanset omdrejningerne.

_________________
Billede
Billede
Spektrum DX3S
Cen Army Member


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: fre jun 26, 2009 10:40 am 
Tidl Danmarksmester

Tilmeldt: tors okt 19, 2006 10:40 pm
Indlæg: 520
Geografisk sted: Skibby
det var i min buggy lillebror... :wink: . Og jeg tror jeg er for gammeldags til at skifte fra noget, som jeg ved hvad er til 0 % nitro. Jeg har det lidt sådan at der jo er folk som tester det her på længere sigt med ydelse, holdbarhed, og alt det her. Så jeg tror også til næste år, at jeg kører med 30 % byron Fuel. For det spiller fint til mig.

Silas

_________________
MINI-BIZZ.dk
Intech Rules, along with SH engine


Top
 Profil  
 
 Titel: Re:
Indlæg: fre sep 24, 2010 9:01 pm 
RC freak
RC freak

Tilmeldt: lør maj 13, 2006 8:28 pm
Indlæg: 653
Geografisk sted: Sneslev (ved ringsted)
Silas Høgholt skrev:
Så jeg tror også til næste år, at jeg kører med 30 % byron Fuel.


Silas


Gammel tråd. Men må man høre om hvilket du brændstof of % du køre på i år?

_________________
Med venlig hilsen,
Kim Petersen


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs mar 08, 2011 12:15 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs rødder.

Sikke meget man lærer under et løb :D .

Fremover vil jeg justere bunden på følgende måde: Når toppen er på plads, vil jeg magre bunden, indtil den kører for magert, og så ud, indtil tomgangen er stabil, og motoren har en fin gasrespons. Flere gange til JC 1 hjalp jeg med motorjustering. Små nøk ind på LSN af gangen, give gas, ned i tomgang, vente og lytte om og om igen, indtil motoren kører fint. Det tager faktisk en frygtelig tid, og jeg er ikke 100% sikker på, om bunden kan magres endnu mere, da jeg ikke ved, hvor grænsen mellem perfekt og for mager bund er.

Den ene af de motorer jeg justerede, skulle have LSN skruet 1 1/4 omgang ind, før den kørte perfekt. Efter kørerens sidste finale, ville jeg kontrollere bunden igen, nu hvor motoren var dejlig gennemvarm. Den kunne (og skulle) ikke magres mere, men det var jeg ikke 100% sikker på ved den første justering på starterkassen.

En anden motor var kun lige tilkørt, og var meget tæt på optimal justering - velvidende at HSN med vilje stod en lille smule fedt. Den motor skulle bare have et par små nøk ind i bunden, for at være fin. Bagefter tænkte jeg på, om den kunne have været magret lidt mere for endnu bedre gasrespons.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør okt 29, 2011 7:57 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg lagde mærke til denne lille video på rctech.net:

http://www.youtube.com/watch?v=hBLshkQSts0

Hvis man ved, hvordan en brændstofmotor skal lyde, kan man høre, at denne motor ikke er justeret 100% korrekt. Motoren vil kunne få en meget bedre acceleration ved korrekt justering. Tomgangen er for lav. Det kan skyldes 3 ting:

1: HSN er lidt for fed. Som tidligere beskrevet har HSN indflydelse på LSN. Man kan først høre om HSN er justeret korrekt, når motoren er gennemvarm efter ca. 5 min på banen. Start altid dagens kørsel med at skrue HSN 1/8 omgang ud. Så er du sikker på, at motoren kører fedt. Mager så HSN indtil motoren ringer ud af langsiden. Nu kan tomgangen checkes igen.

2: LSN er justeret lidt for fedt. Skru LSN lidt ind. Efter en køretur frem og tilbage på banen bør tomgangshastigheden nu være lidt højere og motoren skal have en jævn tomgang. Husk, hvis tomgangshastigheden stiger yderligere, er LSN lidt for mager.

3: Tomgangsskruen skruet for langt ud, så spjældet er lukket for meget i.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team