RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er tirs jun 18, 2019 8:38 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
RC freak Supporter
RC freak Supporter
Brugeravatar

ALT for mange menesker bliver blændet af de - umiddelbart - lavere priser i bla. USA og østen,når der sammenlignes med DK butikspriser.

her har i et eksempel på hvordan regnestykket ser ud for et typisk 500 USD RTR sæt købt i USA. ´

(pr. 19. december 2004)

de 500USD er et eksempel

varekøb = 500 USD (typisk pris på et RTR 1:8 kit)
Fragt omkostninger = 70 USD (typisk pris på et 1:8 RTR kit ved luftfragt uden forsikring.
Lokale betalings eller håndterings gebyrer +3-5% (ofte set hos dinball etc)

Hertil kan du lægge 50-250 DKR for alm. pegenoverførsler hvis modtageren ikke tager kreditkort. Ved både kreditkort og check kan du opleve at butikken gerne vil 'cleare' betalingen med sin bank.. 3-8 dages håndtering.

nu har du din lokale omkostning på bin 1:8 RTR bil.. varen kan afsendes til dig.

Her kan du så omregne din kostpris til DKR.:

KØB * dollar KØBSpris (ikke salgspris som mange ofte tror) (købspris er typisk 5% højere end SALGSpris)

mellemregning (500+70+3% * 5.7 (kurs 19. december 2004) = 3346.- DKR

Når varen modtages i Danmark skal den fortoldes:

Punkt told afgift = 5-9% på denne type legetøj, men afhænger MEGET af hvad du har bestilt) (8% ved hele RTR nitro biler)
Straftold 15% (Handels embago mod USA) Denne afgifter stiger 1% hver måned.. Januar 2005 er = 15%, Feb 2005 er = 16% osv.
håndteringsgebyr = 75-175.- DKR for fortoldningen

mellemregning : 3346.-+ 8% + 15% + 100.- = 4256.- DKR

og her kommer den del som mange tager fejl af..

AF ALLE DE SAMLEDE VAREKØB, GEBYRER, FRAGT, TOLDTARIFFER OSV SKAL DER BETALES MOMS.

MOMS + 25% (Tak til Anker Jørgensen (A))

TOTAL BELØB: 4256.- + 25% moms = 5320.-

Naturligvis vil der være variable omkostninger alt efter HVOR , HVEM du køber hos, og hvilken type fragt osv du vælge.. det her er et bredt gennemsnit. Husk at jeg ikke har beskrevet de lidt mere besværlige bestillingsprocedurer, ventetid og at man ind imellem selv skal fortolde varerne selv når de lander i Danmark.

Seniorkører
Seniorkører

Straftolden gælder kun varer MADE IN USA. Dvs. hvis man køber mærker der ikke er produceret i USA kommer der ikke denne told på. I hvert fald ikke hvis reglerne bliver fulgt korrekt.

Men bortset fra det har du jo helt ret. Man skal liiiiige regne efter, om det nu også kan betale sig. I mange tilfælde er der så lidt (eller intet) at spare, at det bedre vil kunne betale sig at handle lokalt.

Titel:
Juniorkører
Juniorkører

Geografisk sted: København
Nu har jeg handlet en del i USA ,, og jeg har typisk købt for 300$ og de gange hvor tingene er blevet taget i tolden har jeg ialt betalt ca 500kr ..aldrig har jeg betalt mere..

Titel:
Grønskolling
Grønskolling

Geografisk sted: København
Jeg har lige fået for 200$ dele hjem til min jato og ikke en krone har jeg betalt i skat.... Valgte den billigeste fragt og fordi mine dele så er mellemlandet i england kom der ikke nogen told eller skat på dem :D.... Men kan kun anbefale at tage den billigeste fragt form hvis ikke det er dele man skal bruge ASAP, ventede nemlig ca 4 uger på mine

Titel:
Seniorkører
Seniorkører

WHAT? Hvor nice.. Jeg har bestilt for $298 men har taget den anden dyreste fragt. Men jeg har sendt den som en pakke så håber at man kan slippe på den måde.... krydser finger...!

Grønskolling
Grønskolling

Ja, det er noget gris med alle de gebyrer, import skat og moms - køb fra EU istedet. Der er ikke noget som helst på...! Alt fra USA til en værdi under 80 DKK (tror jeg det er) kommer der normalt ikke gebyr/import skat på...

Jeg har handlet lidt hos engelske Modelsport - de har et rigtigt flot udvalg og uden import skat etc. ;)

Toldregler (Link til Pest DK)

EDIT :roll:

Grønskolling
Grønskolling

http://www.rcmodels.dk/product-3739-2506.php

Kan det bruges?

Grønskolling
Grønskolling

Nu plejer jeg at bestille mine varer gennem VIAdress.com når jeg shopper fra amerikanske hjemmesider, og har ikke haft problemer med told gennem dem, da de bliver sendt fra min "egen" adresse i USA. De ompakker endda mine varer og sender dem samlet for at spare på portoen. Konceptet er fedt og gratis.

Grønskolling
Grønskolling

Det oprindelige indlæg er vidst ved at være lidt gammelt.

Jeg bruger en hjemmeside der hedder http://www.toldpriser.dk/toldberegner og den har altid været nøjagtig for mig inden for et par kroner.
Ifølge toldberegneren vil ovenstående eksempel på 500$ +70$ fragt under toldsatsen for fjernstyrede biler give 4443,98kr når dagsprisen på dollaren er 574,27.

VIAdress.com ser ud som en god ide, jeg vil prøve dem ved lejlighed :)

Mvh
Klaus

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]