RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er tirs jul 16, 2019 10:29 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: ons maj 20, 2009 10:33 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Her er en vejledning til hurtige og effektive pitstops, som jeg gjorde det i fordums tid :D

º Hav et stopur med, enten hvis du selv skal være mekaniker eller så din mekaniker kan låne dit.

º Find ud af hvor mange minutter din bil kan køre på en tankfuld. Eksempel: Tanken er tom efter 9 minutter (9 minutter uden for mange ligge-på-hovedet-situationer og 30 temperaturmålinger ). Dvs. at du kan være sikker på, at du kan køre 8½ minut på en tankning.
Er du mekaniker, skal du naturligvis fylde tanken op lige inden flagmanden sænker flaget. Lige så snart løbet startes, tænder du stopuret – og stopper det ikke under hele løbet!
En af de første gange jeg var mekaniker, startede og stoppede jeg uret ved hvert pitstop (ca. for hvert 7½ minut). Dermed anede jeg ikke nøjagtig hvor lang tid der var gået af semifinalen, hvorfor jeg kaldte køreren ind 1 minut før semifinalen var færdig. Heldigvis vidste køreren bedre og fortsatte – og kom i finalen

º Den bil du er mekaniker for må ALDRIG køre længere end den tid I har aftalt!

º Lad os sige at det tager 35 sekunder at køre en omgang. Du ser at din kører, kører forbi pitten ved 7 minutter og 35 sekunder. Så ved du, at bilen vil være ved pitten igen ved ca. 8.10. Derfor SKAL bilen kaldes ind inden den næste omgang startes, da bilen ellers ville være på banen i mere end 8,30 minutter. At bilen kommer ind i pitten ved 8.10 er helt fint, da det tager nogen tid at komme op til dig, at du tanker, og bilen er ude af pitten igen.

º Du er mekaniker for en bil som skal køre en 10 minutters delfinale:
Jeg plejede aldrig at tanke ved 5 minutter, men ventede altid til den aftalte tid (8,30). For det første vil de fleste andre kørere tanke ved 5 minutter, og dermed kan det koste kostbare sekunder pga. ”trafik” i pitten. Tanker du der i mod ved 8,30 kan du nøjes med en hurtig tankning, som ikke behøver at være 100% op til kanten af tanken – som man ellers ALTID skal gøre! En anden grund til det er, at du kan komme ud for, at f.eks. en karosseri clips falder af og karossen er ved at falde af ved 6.30. Bilen kommer i pit, repareres og tankes fuldt op. Dermed har du undgået 2 pitstop.

Man kan lige så godt mindske risikoen for tabte omgange - uden at man er en pessimist :wink:

Tilføjelse hvis man vælger at presse tankningerne til det yderste:
Man skal være opmærksom på, at bilen skal køre i længere tid, end f.eks. de 30 minutter en finale kan vare. Når tiden er gået (f.eks. 30 minutter), skal bilen jo fuldføre sidste omgang, for at få en sluttid. Dermed kan bilen godt være på banen i 30 – 45 sekunder mere, når de 30 minutter er gået. Har man presset tankintervallet til det yderste (f.eks. at bilen kan max. køre 7.50 og man derfor tanker ved 7.30, kan man få problemer).
Derfor bør man som mekaniker, være opmærksom på, hvornår bilen forlader pitten efter tankninger: I ovenstående tilfælde skal bilen tankes ved 7.30, 15.00 og 22.30, for at det passer med pitstops for hver 7.30 minut i en 30 minutters finale.
Eksempel:
Bilen kaldes ind til 1. tankning, så den er i pitlane 7.29. Bilen forlader pitlane igen 7.42. Næste tankning kan dermed trækkes til ca. 15,12 (hvis det ellers passer med, hvornår bilen kommer forbi pitten). Efter sidste tankning forlader bilen måske først pitten 22.55, og man skulle dermed være sikker på, at bilen kan fuldføre en sidste omgang på 30 – 45 sekunder efter de 30 minutter er gået.



º Hvordan tanker man hurtigst muligt?
Det er vigtig at have ordentligt fat i bilen og få den væk fra banen, hvor de andre biler kører. Lad være med at stresse og sørg for at få godt fat i bilen – uden at røre den brandvarme udstødning, de evt. roterende dæk og sving- og tandhjulet under bilen.

Bilen skal holde i tomgang under hele tankningen. Ellers ryster den, og det er meget svært at tanke hurtigt. Samtidigt vil trykket fra udstødningen blæse noget af brændstoffet ud af tanken. Desuden sprøjter der også små strint brændstof op fra tanken pga. rystelser.
Man skal være helt sikker på, at motoren er justeret korrekt. Motoren skal kunne holde sig kørende i tomgang i mindst 30 sekunder med fuld tank, og stadig kunne accelerere, når der gives fuld gas. En motor kører altid federe med fuld tank end med tom tank.

Åbn tanklåget og før røret fra tankflasken helt ned i bund af tanken. Så skal der trykkes brændstof ned i tanken. Gør det med et ensartet tryk, og løft spidsen af røret, så det hele tiden er lige præcist i overfladen af brændstoffet i tanken.
Er røret nede under overfladen, bobler brændstoffet, og man får ikke fyldt tanken ordentligt.
Er røret over overfladen, begynder brændstoffet at skumme, og man får ligeledes ikke fyldt tanken ordentligt.
Husk altid at fylde tanken HELT OP. Slip låget og giv det evt. et lille tryk, for at være sikker på, at det slutter tæt (det burde slutte tæt af sig selv).
Med lidt øvelse, bør man kunne fylde tanken HELT op på få sekunder 8)

Dette er blot én måde at tanke på. Håber der er andre, som ligeledes kan komme med nogle tips.

Dengang jeg kørte løb, brugte jeg en 500 ml blød plastik tankflaske med et relativt tykt (stor indvendig diameter) rør. Jeg havde også en tankpistol men blev dog aldrig dus med den, selvom de burde have en stor fordel: Når ventilen i pistolen åbnes, LØBER brændstoffet ned i tanken uden tryk, som dermed minimerer risikoen for at brændstoffet skummer + tyngdekraften gør, at det går MEGET hurtigt.

Øvelse gør mester.

Held og lykke :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre nov 19, 2010 5:26 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Beregn hvor langt din motor kan køre på en tankfuld:

Køb en engangssprøjte på apoteket (10 eller 20 ml). Fyld først 10 ml brændstof i tanken. Hold bilen lodret med fronten nedad og sæt et mærke med en tusch, hvor de 10 ml brændstof når til. Gør det samme med 20, 30 og 40 ml brændstof. Til sidst sætter du et stykke klart tape over mærkerne, så disse ikke udviskes af brændstof.

Under kvalheatene: Inden ens tid starter, fyldes tanken helt op og stopuret startes. Når heatet er færdigt, stoppes motoren og stopuret lige så snart den kommer i pit.

Nu skal man aflæse hvor meget brændstof der er tilbage i tanken (f.eks. 15 ml).
Dvs at i en buggy med en 125 ml tank, er der brugt 110 ml brændstof på f.eks. 8 min og 20 sek. (tiden på stopuret).
For at kunne kalkulere med sekunder, skal disse omregnes til centisekunder:
Divider 20 (sek.) med 60 og gang resultatet med 100 = (20/60)x100 = 33,3 centisekunder.
Vi har nu en tid som hedder 8,333 minutter.

Først skal vi udregne hvor lang tid motoren kører på 1 ml brændstof:
8,333 min/110 ml = 0,076.
Gang det med 125 ml for at finde ud af, hvor lang tid motoren kan køre på en hel tankfuld brændstof:
0,076*125 = 9,50 min.

For at få resultatet i rigtige sekunder skal vi omregne de 50 centisekunder:
(50/100)*60 = 30

Nu ved vi at vores motor kan køre 9 min og 30 sekunder på en tankfuld brændstof under dette løb :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør nov 20, 2010 10:13 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 09, 2005 1:21 am
Indlæg: 729
Geografisk sted: //Danmark/Karup
Fin lille måde at regne det ud på, men...

-du kan ikke kalde det centisekunder, centi betyder hundredel, fx 1cm er 1/100 af en meter. Men hvad du så skal kalde det, er jeg ikke sikker på... centiminutter, er nok mere passende...

Men ellers kan du jo bare regne det hele om til sekunder først, så vil de 8:20 bliver til 8*60+20=500sek det dividere du så med forbruget af brændstof: 500/110=4,54 det skal så ganges med tankstørrelsen: 4,54*125=568sek så skal det om i minutter og sek igen. 568/60=9min ?sek for at finde sekunderne , ganger vi 9 med 60 og trækker det fra de 568: 568-(9*60)=28sek, så ialt får vi en tank kan køre 9 min 28 sek...

hehe, det var så ikke lige meningen at jeg ville skrive alt det, men hva' nu kan folk bruge den de synes er nemmest...

_________________
Jesper "Quickfix" Jakobsen - RCCS.dk

THE Car Limited Edition, nr. 63
RB B9/WS9 - RB 25% Nitro
Spektrum DX3R


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør nov 20, 2010 12:16 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs.

Det kan godt være jeg husker forkert - at det hedder centiminutter :D

Potatoe/potatoe :mrgreen:

Super med en anden måde at udregne det på. Som altid en fornøjelse, Jesper :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør nov 20, 2010 1:20 pm 
Juniorkører
Juniorkører

Tilmeldt: tirs apr 08, 2008 12:02 am
Indlæg: 95
Geografisk sted: Hjørring
Lille-bror skrev:
Davs.

Det kan godt være jeg husker forkert - at det hedder centiminutter :D

Potatoe/potatoe :mrgreen:


Oh no no no! - nu kommer science politiet! :D

Det er ikke potato/potatoe, hvilket prefix der benyttes. Centi er hundrededel som Jesper skriver, efterfulgt af deci, deca, hecto, kilo osv. jvf. :

http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix

Endnu værre bliver det med potato/potatoe mellem metric og british engineering ;) :

http://articles.cnn.com/1999-09-30/tech ... _s=PM:TECH

/T

_________________
www.frcc.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn nov 21, 2010 11:59 pm 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: søn apr 03, 2005 9:02 pm
Indlæg: 232
Geografisk sted: søborg "hills"
sikke nogle kloge hoveder der sidder på jer :D kan jeg ikke lige få lottotallene når i nu er igang.. :roll: :wink: :P

_________________
TLR GP by : TEAM HOLTE
http://WWW.HOLTE-MODELHOBBY.DK
smrc
TLR EP by : HORIZON
http://WWW.HORIZONHOBBY.CO.UK


Top
 Profil  
 
Indlæg: man nov 22, 2010 12:04 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
warner skrev:
sikke nogle kloge hoveder der sidder på jer :D kan jeg ikke lige få lottotallene når i nu er igang.. :roll: :wink: :P

Du kan få en lammer for at have justeret din motor for magert i semifinalen! :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: man nov 22, 2010 4:42 pm 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: søn apr 03, 2005 9:02 pm
Indlæg: 232
Geografisk sted: søborg "hills"
det har jeg allerede fået ,af mig selv :x svært at køre med :lol: lidt for bløde dæk,ja,den smed jeg vist selv væk,men havde da dagens hurtigeste tid at glæde mig over,indtil kærup slog den med et par hundrededele. :cry:
men så kunne jeg nyde det spændende finaleløb der udspillede sig gennem de 45 min-længe siden jeg har set så sikker kørsel fra 1-2-3er.fedt at opleve..

_________________
TLR GP by : TEAM HOLTE
http://WWW.HOLTE-MODELHOBBY.DK
smrc
TLR EP by : HORIZON
http://WWW.HORIZONHOBBY.CO.UK


Top
 Profil  
 
Indlæg: man nov 22, 2010 5:26 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Ja, skidt sker :shock: :D . Fremragende løb hele dagen igennem. Også fint at se 2 RTR biler til start, som kørte fint hele dagen, samt Hyper9, LRP og InTech biler.

Tilbage til emnet:
Jeg var mekaniker for 2 kørere i går. Begge motorer kunne køre +9 min pr. tank, efter vi beregnede det under kvalifikationen. Jeg ved ikke om det kun er mig, som går så meget op i så få pitstops som muligt, men det var vist kun Tim C (tillykke med sejren :D ) og Rune, som kørte 9 min pr tank under finalen. På sådan en bane og med så lav temperatur, tænkte jeg, at der ville være mange flere motorer, som kunne køre langt på en tankfuld.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: man nov 22, 2010 5:57 pm 
RC freak
RC freak

Tilmeldt: lør maj 13, 2006 8:28 pm
Indlæg: 653
Geografisk sted: Sneslev (ved ringsted)
I min verden kan jeg ikke forstå at folk gør så meget ud af at kunne køre langt på en tank, og så tanke 1 gang mindre end andre.
For det er blot 1-2 væltninger. Så har man mistet mere tid, end det tager og tanke 1 gang mere :wink:

_________________
Med venlig hilsen,
Kim Petersen


Top
 Profil  
 
Indlæg: man nov 22, 2010 6:21 pm 
Tidl Danmarksmester

Tilmeldt: tors okt 19, 2006 10:40 pm
Indlæg: 520
Geografisk sted: Skibby
Ja men under alle omstændigheder sparer man jo mellem 5-10 sekunder på et pitstop. man vælter jo de 1-2 gange alligevel:-)

_________________
MINI-BIZZ.dk
Intech Rules, along with SH engine


Top
 Profil  
 
Indlæg: man nov 22, 2010 6:56 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 15, 2005 8:47 pm
Indlæg: 876
Geografisk sted: Odder, Østjylland
Sådan som banen var blev der ikke væltet meget. Påsætterne sad jo og blev kolde. :lol: Så der kan et mindre stop da betydde rigtig meget. Jeg tankede for Lars Alex og han skulle ind hvert 7. minut, og så var der ikke meget tilbage. 8 minutter ville være et sats, kunne tydeligt se den tog godt for sig af pistolen når den blev skudt fuld af nitro.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man nov 22, 2010 8:07 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
kim p skrev:
I min verden kan jeg ikke forstå at folk gør så meget ud af at kunne køre langt på en tank, og så tanke 1 gang mindre end andre.
For det er blot 1-2 væltninger. Så har man mistet mere tid, end det tager og tanke 1 gang mere :wink:

Hej Kim.

Nu skal man jo passe på med at komme med smarte bemærkninger... meeen her er mit svar til din post: Jeg er overordentlig sikker på, at dem som ikke kører så langt på en tankfuld, vælter lige så mange gange, som dem som kører længere pr tankfuld :D
Silas Høgholt skrev:
Ja men under alle omstændigheder sparer man jo mellem 5-10 sekunder på et pitstop. man vælter jo de 1-2 gange alligevel:-)

Nemlig Silas :wink:

Nu var jeg mekker for Rune i semi og finalen i søndags. Han kunne køre 9.55 pr tankfuld. Min strategi var, at han skulle tanke, når der ikke var andre biler i pitten, og dermed minimum risiko for Rune at tabe tid pga. trafik og andre mekanikere. Derfor var Rune inde ved 9.10, 18.35, 27.50 og 36.45. Det virkede perfekt.

Til JC1 truggy var jeg mekker for Morten Krogh i finalen. Hans motor kunne køre lidt over 11 min. pr. tank. Dengang tankede jeg ham så ved 10, 20, 29 og 38, når der ikke var andre biler i pitten. Dermed tabte Morten ikke unødig tid, og jeg som mekker, kunne slappe helt af og nyde finalen :D

Sammen med Ole Harder, var jeg mekker for Peter Harder til JC2 i Skive i år. Han kunne køre 9.15 pr. tank. Hvis alt flaskede sig. kunne hver tankning strækkes, så han kunne nøjes med 4 pitstops, hvis hver tankning kunne strækkes nogle få sekunder:
Det gik fint med det første 2 tankninger, hvor Peter var ude af pitten ved ca. 9.10 og 18.25. Desværre kunne vi ikke kalde ham ind til 3. tankning ved ca. 27.20 pga. den lange bane, og vi måtte have ham ind en ekstra gang ved 42 minutter til en hurtigtankning.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: man nov 22, 2010 11:36 pm 
RC freak
RC freak

Tilmeldt: lør maj 13, 2006 8:28 pm
Indlæg: 653
Geografisk sted: Sneslev (ved ringsted)
Lille bror
Jeg er enig med dig. Og køre også selv på sammen måde som du beskriver.

Med mit tidligere indlæg. Der mener jeg at folk engang imellem tænker lidt for meget på at kunne køre langt på en tank. Frem for at sætte mere fokus på at være mere stabil :wink:
Nu henvender emnet sig jo nok mest til de nye i sporten, som har brug for alle de fif de kan få.
Og så er det blot at jeg selv syntes det er vigtigere får dem at bruge energi på at blive stabil, frem for at bruge energi på at kunne spare en tankning :lol:

Nu her til JC6. Der var folk generalt meget stabil, og det var en super flot og stabil finale i buggy.
Når man opnår at være så stabilt som folk var. Så betyder det selfølgelig meget at kunne spare en tankning.

ps. jeg er selv en af dem som laver en del kørefejl. Og for mig selv, der kan jeg se at hvis jeg tanke en ekstra gang. Så laver jeg ikke nær så mange kørefejl.

_________________
Med venlig hilsen,
Kim Petersen


Senest rettet af kim p man nov 22, 2010 11:43 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: man nov 22, 2010 11:42 pm 
Tidl Danmarksmester

Tilmeldt: tors okt 19, 2006 10:40 pm
Indlæg: 520
Geografisk sted: Skibby
Jeg er som udgangspunkt enig med dig Kim, i at det handler om at være stabil. For mig handler det om at motoren skal køre godt. Godt træk fra bund til top. Derefter sætter jeg min tank strategi...

Silas

_________________
MINI-BIZZ.dk
Intech Rules, along with SH engine


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs nov 23, 2010 12:16 am 
RC freak
RC freak

Tilmeldt: tors mar 17, 2005 6:03 pm
Indlæg: 737
Tank stradegi i finaler har en del at sige. Jeg sad som påsætter i finalen til JC6 og rejste mig ikke en eneste gang, jeg sad nærmest og ønskede at en eller anden væltede foran mig så jeg kunne komme i bevægelse, kæft jeg frøs. På den anden side, så gav det mulighed for at følge med i kampen om 1. pladsen...

_________________
DRCMU


Top
 Profil  
 
Indlæg: man mar 07, 2011 11:06 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Damn. Jeg synes BESTEMT stadig, at man skal finde ud af, hvor langt ens motor kan køre under kval.. Til JC1 buggy missede en kører finalen (navn underordnet), som jeg var mekaniker for. Hans motor kunne køre MEGET længere end 10 min pr. tank, men alligevel valgte vedkommende at tanke 2 gange. Kampen var uhyrlig tæt om pladserne til finalen, og hvis han havde kunnet spare 8 - 10 sek på det ekstra pitstop, var finalepladsen sikker (hvis man så på hvordan semien forløb).

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs mar 08, 2011 8:12 am 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: ons dec 26, 2007 5:29 pm
Indlæg: 120
Geografisk sted: Skive
Ligeledes som man skal kende sin max køretid, vi observerede da mindst 3 der kørte tør inden vi forlod finalen, så det er en hårfin balance.

_________________
Allan Sjørslev
Team Rcmodels
http://rc-airbrush.dk

Hong Nor X3 - RB - Spektrum - Multiplex - RB Fuel


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons mar 09, 2011 4:52 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
skiveall skrev:
Ligeledes som man skal kende sin max køretid, vi observerede da mindst 3 der kørte tør inden vi forlod finalen, så det er en hårfin balance.

Det er nemlig rigtigt Allan. En ting der måske gjorde det sværere at bestemme køretiden, var temperaturstigningen i hallen i løbet af dagen. Fra at være omkring frysepunktet søndag morgen, blev der måske 6-10 grader om eftermiddagen. Alle de motorer (så vidt jeg husker) jeg var mekaniker for, kørte federe og federe som kvalifikationen og finalerne skred frem. De skulle alle magres lidt i toppen for at køre perfekt.

Tag f.eks. Peter Harders 2011 Novarossi motor:

I semifinalen kørte den lidt fedt ud af langsiden. Køretiden var helt nede på ca. 8.30 minutter (Ole Harder og jeg tankede den ved ca. 7 min.), når vi så, hvor meget vi fyldte i tanken ved pitstop. Peter skruede toppen lidt ind inden finalen, og ville tanke ved 9 min.. Hans bil var ude af pitten efter sidste tankning ved 35.51, så der manglede stadig 9.09 af finalen + hans sidste omgang. Oles og mit desperate forsøg på at kalde Peter ind til en lyntankning, blev afvist uden tøven af Peter, selvom han havde mere end en omgang ned til Jonas Kærup som nærmeste konkurrent 8) . Peter kørte finalen færdig, og trillede over målstregen ved 45.20. Der var mere end 20 ml tilbage, så han kunne altså køre meget mere end 10 min pr. tank uden problemer. Altsammen fordi han lige finjusterede toppen på motoren efter den højere lufttemperatur :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons mar 09, 2011 5:40 pm 
Tidl Danmarksmester

Tilmeldt: tors okt 19, 2006 10:40 pm
Indlæg: 520
Geografisk sted: Skibby
Stop en halv... Ens køretid afhænger lige så meget af hvordan man kører sin bil, og om der er ro omkring en når man kører. Skal man presse, eller kan man køre forsvar og stadig holde den hjem. Se det er der stor forskel på. Motoren ændrer sig ikke så meget inden for de små temperatur forskelle.

Lad os analysere videre. Peters semi. Peter var presset, fordi han jagtede Martin, og blev jagtet af Steffen. Altså blev bilen presset... Hvilket er lig med større forbrug af brændstof.

Peters sidste stind i finalen som lillebror hiver frem, er Peter ikke under pres. Han har en omgang ned til Jonas, og 1.5 omgamg op til mig, sagde hunden. Derfor presser man ikke, derfor bruger man langt mindre fuel. Det har meget lidt at gøre med den lille justering, sat i forhold til kørestil.

Silas

_________________
MINI-BIZZ.dk
Intech Rules, along with SH engine


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons mar 09, 2011 10:56 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej Silas.

Stort tillykke med sejren.

Silas Høgholt skrev:
Motoren ændrer sig ikke så meget inden for de små temperatur forskelle.

Så ved jeg ikke, hvad jeg oplevede med de motorer :wink: ... Den eneste som ikke begyndte på at køre en langsom totakt ud af langsiden under finalerne, kørte på den magre side under træningen / 1. kval runde.
Ingen tvivl om kørestilen har kæmpe indflydelse på økonomien. Jeg skal ikke gøre mig klog på Peters kørestil under finalen. Jeg kan kun skrive om, hvad jeg så :)

Ses derude, Silas

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: man apr 04, 2011 10:04 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
For jer som ikke har set denne nyhed på Neobuggy.net, er her en applikation til mobilos. Eddersmart måde at regne tanktider etc ud på :D

http://www.neobuggy.net/modules/news/ar ... ryid=10050

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors sep 06, 2012 8:08 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Her er ldt mere fra den virkelige verden:

Til JM2 i Skanderborg i år, kunne min Novarossi køre lidt over 10 min på en tankning. Jeg aftalte følgende med Rune, som var min mekker i semifinalen: Var jeg nr. 5 eller bedre efter de første 7 min., skulle jeg tanke ved 8 og 16 min.. Var jeg nr. 6 eller dårligere, skulle vi satse hele butikken og først tanke ved 10 min., og dermed kun tanke 1 gang. Man ser tit, at få sekunder kan afgøre f.eks. en finaleplads. Derfor denne taktik. Jeg lå nr. 5 efter 7 min, så vi pittede 2 gange.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team