RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er tors dec 12, 2019 4:45 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Grønskolling
Grønskolling

Geografisk sted: Århus
Jeg købte for en uges tid siden en HBX Stealth X09 med brushless motor. Den kører såmænd udemærket og skulle være et godt sted at starte - men efter ca. 5 timers kørsel, sammenlagt, har den smidt en "split" i bagenden af "center dogbone"... Kan det virkelig passe at den ikke holder til mere end det? er motoren for kraftig til delene eller skal jeg ned i butikken og bede om en ny? :)

Der er ingen tegn på hverken slitage eller "fladtrykning" på de tilsvarende aksler ud til hjulene, hverken for eller bag.

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Tilsvarende ved overførslen til baghjulets trækaksel, ingen tegn på slitage overhovedet.
IMAG0207.jpg
IMAG0207.jpg [ 145.82 KiB | Vist 15590 gange ]
Filkommentar: Forenden af akslen - splitten er fladtrykt i begge sider.
IMAG0215.jpg
IMAG0215.jpg [ 182.09 KiB | Vist 15590 gange ]
Filkommentar: Som det ses er splitten forsvundet - og mærket på motoren vidner om at den er slynget ud med høj fart.
IMAG0200.jpg
IMAG0200.jpg [ 167.47 KiB | Vist 15590 gange ]

RC freak
RC freak

Nu har HBX aldrig været kvali og de billeder der overrasker mig overhovedet ikke. En HBX er ikke beregnet til de vilde brushless systemer (som du nu har fundet ud af), men du kan ikke kræve noget fra forhandleren. 5 timer er faktisk meget godt i sammenligning med andre HBX'er jeg har set. Min egen Losi 8ight 2.0 har samme problem, dog inde ved centerdiffet, så det er ikke unormalt.
Den ene split der stadig er der, men meget slidt, er p.g.a. vinklen på akslen. Den anden split der er helt væk er bare dårlig kvalitet. Hjulakslerne bliver aldrig slidt, hvorfor ved jeg ikke, men det gør de bare ikke.

2 nye centertrækaksler er hvad du skal bruge. Splitterne tror jeg ikke på du kan få seperat.

Senest rettet af Jan Larsen søn jul 04, 2010 7:04 pm, rettet i alt 1 gang.

Grønskolling
Grønskolling

Hmmm, det ku ha været lækkert at vide før jeg købte bil :(

Ka man skaffe uoriginale dele der holder bedre?

RC freak
RC freak

Rolig nu, alle biler går i stykker før eller siden, det bliver bare dyrere at skifte jo dyrere bil du køber. HBX holder ikke specielt godt, men til gengæld er stumperne billige. Find partnummeret, ring til morfars og spørg om de har stumperne hjemme. Du kan være heldig :)

Grønskolling
Grønskolling

Er godt klar over de går i stykker - specielt hvis man kører ind i ting :oops: :)

Hvis jeg skal købe (slid) dele for 50kr hver gang jeg har været ude og køre så bliver det hurtigt for dyrt :| så det var mere derfor jeg spurgte til uoriginale dele.

RC freak
RC freak

Jeg har ikke fundet uoriginale dele til HBX nogen steder, men derfor skal jeg ikke udelukke de findes. Du siger den har kørt 5 timer, hvis det passer, så er det altså rimelig mange batterier og så vil slid som dette være meget normalt. Jo mere man kører, jo mere koster det at skifte stumper.

Site Admin
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: CPH, DK
5 timers levetid på sliddele på en bil i den prisklasse tror jeg ikke du skal brokke dig over.
Når der kommer noget power i en bil VIL ting blive slidt og gå i stykker når den har kørt.

Grønskolling
Grønskolling

Jeg må nok sige jeg er lidt skeptisk overfor at så voldsom slitage skulle være normalt efter mindre end 5 timers kørsel - en aksel ser jeg ikke som en sliddel...

Hvis det er kvalitetniveauet så må forhandleren tage bilen retur, det kan simpelthen ikke være rigtigt at man sælger så dårlig kvalitet med anbefalinger af hvor god kvalitet delene er. morfars.dk skriver bl.a. "forstærket undervogn i aluminium" og "Stealth X09 er bygget på en kraftig sandwich kontruktion hvor både top, bund og støddæmpertårne er lavet af aluminium. Differentialerne kommer fra en nitrobil så Stealth X09 kan virkelig holde til noget." - de nævner ikke specifikt akslen som værende specielt god men jeg mener alligevel ikke den ubrugelige kvalitet hænger sammen med de lovprisninger af den høje kvaliteten.

RC freak
RC freak

Først; læs ALDRIG salgsreklamer som værende objektive. Morfars er, som alle andre forretninger, ude på at tjene penge og hvis det kræver en anelse "kreativitet" i salgsannoncen, så bliver det gjort.
I stedet skal man lave lidt research på nettet hvor man kan være heldig at falde over en tråd eller anmeldelse af den bil man er forelsket i.

5 timers kørsel er altså ret meget, uanset bil. Hvis jeg kørte det samme antal timer med min, uden rep, så ville den kræve en seriøs omkring pleje. Dette gælder alle biler.

HBX ER en begynderbil, uanset hvad der står, og der reflektere også i prisen. Man får hvad man betaler for. Du kan godt tage bilen under armen og spørge morfars hvad de har tænkt sig at gøre i denne situation og du har muligvis en sag omkring den aksel hvor splitten er helt væk, men den anden kan du godt glemme alt om da det går under "slid". Og slid har jeg aldrig set nogen forretninger erstatte.

Og til sidst; 2 nye trækaksler til en HBX er nærmest latterlig billige. Deraf kommer så også kvaliteten, men samme stumper til konkurrencebiler koster op til 5 gange så meget.

Grønskolling
Grønskolling

Jeg er klar over at reklamer ofte er lidt for positive - men det ændrer ikke på at forretningen har ansvar for hvad de skriver.

Anyway, det er samme aksel (der er kun 1 aksel mellem for og baghjul) så de må jo bare hoste op med en ny. Det er da mærkeligt at de kan lave de andre aksler så de kan holde - kraftpåvirkningen på akslerne ud til hjulene må da være nogenlunde den samme og de fejler intet.

Jeg kan iøvrigt ikke finde en eneste omtale af bilen hvor der nævnes dårlige aksler, jeg kan finde en enkelt der anbefaler opgradering af tandhjulene til stål - er jeg så dårlig til at bruge google eller er der ingen der vil være ved at de har købt en bil af elendig kvalitet? jeg har nemlig googlet både denne og flere andre biler før jeg købte.

RC freak
RC freak

Selvfølgelig skal forretningen stå inde for hvad de skriver, men de nævner ikke specifikt at akslerne er "nye" eller "forbedrede" og lignende. Ja, de nævner at det er kvalitet, men definer kvalitet? Det kan man ikke, specielt ikke i denne hobby da holdbarheden helt kommer an på hvordan bilen bliver behandlet, kørt og vedligeholdt.

Jeg glemte helt at der ikke er noget centerdiff i din HBX, så regnede med at der var to centeraksler. Det er der så ikke, så chancen for at de vil erstatte akslen er god. De har retten til at afvise ("slid"), men i dette tilfælde ville jeg, hvis det var min forretning, erstatte den for at score nogle billige kundeservice point da akslen ikke ødelægger nogens budget. Vær dog forberedt på at den først skal skaffes hjem.

Du har helt ret i at man ikke kan finde nogen anmeldelser e.l. af bilen da den ikke er særlig udbredt i verdenen, kun i DK p.g.a. morfars aggressive pr kampagne for HBX biler. Jeg har prøvet google, yahoo og hvad de ellers hedder, og jeg fandt heller ikke noget.

Grønskolling
Grønskolling

Jeg må prøve butikken i morgen, det er jo heldigvis ikke nogen stor omvej at køre der forbi. Er godt nok møg ærgelig over at være endt med sådan en discount bil, jeg syns ellers jeg har gjort alle de rigtige ting - på nær at spørge herinde - for at sikre mig at jeg ikke købte dårlig kvalitet :(

RC freak
RC freak

HBX er ikke en decideret dårlig bil hvis ellers ens forventninger til den matcher dens kvalitet. Hvis man forventer at kunne køre timer på timer uden vedligeholdelse, så bliver man skuffet. Hvis man køber den som en første-gangs-bil for at prøve hobbyen af og ellers ikke har nogen forventninger til den, så bliver man glædelig overrasket. I dit tilfælde lyder det som om du gerne vil køre uden at skrue (alt for meget), så derfor skulle du nok have gået en lidt dyrere vej og købt noget der var af bedre kvalitet. Dette er noget rigtig mange oplever i denne hobby. Man køber en bil, bliver bidt af det, finder forums (som i dit tilfælde) og får erfaringer.
Det her er motorsport, dog på mindre plan end så mange andre klasser, men som alle andre former for motorsport er det ikke gratis. Ting bliver slidt. Hvis man ikke kan indfinde sig i dette, så er man i den forkerte hobby.

Grønskolling
Grønskolling

Det er rigtig nok at jeg ikke har behov for at skrue i timevis hver uge men jeg har ikke noget imod at skulle vedligeholde lidt. Jeg købte batteribil for at få mindst mulig vedligeholdelsesarbejde. At det ene hjul løsner sig når jeg kører kan jeg acceptere, sådan er det jo bare når gevindet "vender forkert", at karroseriet går imod hjulet i hurtige sving fordi fartvinden blæser den ud er ærgeligt men der må jeg jo bare finde en løsning - at en "hovedkomponent" ikke kan holde til at blive brugt undrer mig og jeg syns det er for ringe. Jeg kan dog forstå at jeg har for høje forventninger og så må jeg jo være lidt mere kritisk overfor forhandleren ved næste køb og huske at spørge efter andres erfaringer.

Jeg må dog også sige at det ellers er en udemærket bil at starte med. Den kører fint, der kan indstilles tilpas mange ting for en begynder og hastigheden er go. Den kan ikke klare at køre ind i ting med høj hastighed :!: og retningsstabiliteten kan man godt ønske sig bedre - men på nær det her akselproblem har jeg ikke haft problemer der ikke var selvforskyldte :oops:

RC freak
RC freak
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Hej.

Hvis du måler diameter og længde på splitten, kan du højst sandsynligt udskifte dem med XRAY splitter. Disse fås i forskellige diametre og længder. Læs evt. her hvordan du kan klare opgaven:

http://rcfreaks.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=8517

XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate

Grønskolling
Grønskolling

Det lyder som en god ide med de XRay splitter, det skal i hvert fald undersøges - det ser billigere ud end at købe et nyt dogbone hver gang.

Jeg har været forbi Morfars og der var ingen problemer, jeg fik et nyt dogbone med hjem og jeg behøvede ikke engang skælde ud :) Gutten dernede mente ikke det kunne lade sig gøre at splitten fløj ud men han ku jo godt se at det var det der var sket.

Mesterkører
Mesterkører

Jeg er så både enig og uenig her.. HBX er "legetøj" og en Losi 2.0 som Jan snakke om er en pro bil... Ville jeg forvente at HBXén blev hurtigt slidt ja.. Men jeg genkender bestemt ikke problemmet at med center splitterne allerede knække helt over efter 5L på en losi 2.0 Men ja de bliver slidt "hurtiger" end mange andre grundet de køre med en skrå vinkel og dermed bevæger sig "op og ned"..

Er center spiltterne en slid del, ja bestemt alt der bevæger sig må betraktes som en slid del.. Er 5timer så i underkanten, ja gu er det det, kan det ikke holde længre end det, så burde de have tunet den ned eller forstærket de dele som ikke kan holde til mere end 5 timer...

Noget andet jeg kan hurtigt give om ikke andet en forklaring på at center slides mere end ved hjulene.. Hvis bilen har 1HK og alle hjul havde lige meget grep, så vile der blive overført 0.25hk pr hjul.. mens center ville have det dobbelte da der kun er 2 steder at lede kraften hen, kontra 4 til hjulene 8)

http://www.rcmodels.dk
http://www.frcc.dk

Grønskolling
Grønskolling

...suk :x

Ca 5 kvarters kørsel med et nyt dogbone og så røg splitten igen, også denne gang er den simpelthen fløjet ud ...

RC freak
RC freak

Tilbage og få en ny. Prøv evt at presse splitten ud på den nye aksel, giv den noget rød locktite og pres den i igen. Det burde hjælpe...hvis det kan lade sig gøre.

RC freak
RC freak
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
(Ren Jesper Quickfix tanke) :D

Jeps. Få fat i en ny aksel. Få derudover fat i noget siliconeslange, som netop kan presses ud over "out drivet" (den del som trækakslen går ind i).

XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate

Grønskolling
Grønskolling

Har godt overvejet om ikke der kunne monteres noget udenom til at holde den ind - slange lyder lidt nemt at håndtere, men hvor får man fat i noget der passer?

RC freak
RC freak
Brugeravatar

Geografisk sted: Odder, Østjylland
Eller et stykke krympe flex.

Grønskolling
Grønskolling

Det blev til en ca. 2 mm tyk PVC slange fra Bauhaus, den passede perfekt.

Nu har vejret ikke lige været til at køre her til aften men det bliver det da forhåbentlig inden alt for længe - og så skal I nok høre hvis det IKKE virkede efter hensigten ;)

Vedhæftede filer:
IMAG0242_.jpg
IMAG0242_.jpg [ 43.59 KiB | Vist 15411 gange ]

Grønskolling
Grønskolling

"Sjovt". Det var jeg også ude for på min. Men det var så efter, at en sten havde sat sig godt og grundigt fast i bageste diff-out-drive og blokeret det hele totalt. Så center dog bone gik i stykker sammen med en del andre ting. :)

Hvis du leder efter reservedele så vær opmærksom på, at en HBX Surge Truggy XT brushless er mere eller mindre identisk med en Stealth X09 Brushless så du kan bruge de samme reservedele. Morfars har bare fået lavet deres eget design på en Surge og kaldt det en Stealth.

MT: Traxxas E-Revo Brushless Edition

Grønskolling
Grønskolling

Verndroid skrev:
Hvis du leder efter reservedele så vær opmærksom på, at en HBX Surge Truggy XT brushless er mere eller mindre identisk med en Stealth X09 Brushless så du kan bruge de samme reservedele. Morfars har bare fået lavet deres eget design på en Surge og kaldt det en Stealth.

Godt tip - så ka man jo købe delene andre steder end hos Morfars (de har f.eks. meget svært ved at skaffe stål spur gears til Stealth X09).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]