RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er fre jun 22, 2018 11:00 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: man mar 28, 2011 4:30 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs igen.

Jeg er så heldig, at jeg kan køre alt det jeg vil i mine pauser og i weekender på min arbejdsplads. Underlaget på den halvstore plads er jord/grus. Dette er et perfekt sted at teste forskellige motoropsætninger etc..

Da jeg trillede lidt med min nye XRAY i går, kunne jeg ikke få motoren til at trække ordentligt. Lige meget hvordan jeg justerede karburatoren, skulle motoren have nogle seriøse tæsk, for at trække rent fra tomgang og op til fuld fart. Det samme skete dengang jeg forsøgte mig med 0% nitro. Derfor fjernede jeg en 0,2 mm shim fra topstykket for at øge kompressionen. Det omvendte anbefaler HPI man gør, hvis man vil køre med 30% nitro. Så skal jeg kattenskidme love for, at motoren kørte lige så godt som i efteråret. Forklaringen må være, at da den var helt ny (under 6 liter brændstof), var den stadig så stram i foringen, at den kunne holde sig varm nok i forbrændingen til at køre på 20% nitro.
Noget af det samme har jeg læst på rctech: Der stod at man ofte kan ligge en ekstra 0,1 eller 0,2 mm shim under topstykket, når motoren er helt ny. En af grundene er, at man får en bedre brændstoføkonomi. Når motoren så har kørt nogle liter, skal man fjerne den ekstra shim igen.

Jeg underede mig over, at HPI'en kørte noget magert, når tanken var ved at være tom. Jeg kunne snildt skrue HSN 1/6 omgang ud, uden at motoren kørte for fedt. Lige så snart jeg tankede, var indstillingen for fed, og den skulle magres 1/6 igen.
Sidste år satte jeg en ekstra lang brændstofslange mellem tank og motor, for at komme op på et tankindhold (inkl. brændstofslange og -filter) på 125 ml.
Det samme satte jeg på min nye bil. For at finde ud af, om det var pga den lange slange den kørte så magert, afkortede jeg det lange stykke slange af med 41 cm i dag! :shock:
Da jeg startede motoren op, kørte den MEGET fedt. Jeg skulle magre den ½ omgang!!! for at den kørte rent!!! Dermed er det slut med den meget lange slange. Som det er lige nu, har jeg kun et tankindhold på 124 ml. Derfor vil jeg fremover køre med 2 brændstoffiltre (begge uden filterindsats). Nu er forskellen på justeringen ganske normal fra fuld til tom tank :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: man mar 28, 2011 9:08 pm 
RC freak
RC freak

Tilmeldt: lør maj 13, 2006 8:28 pm
Indlæg: 653
Geografisk sted: Sneslev (ved ringsted)
Lille-bror skrev:
Sidste år satte jeg en ekstra lang brændstofslange mellem tank og motor, for at komme op på et tankindhold (inkl. brændstofslange og -filter) på 125 ml.
Det samme satte jeg på min nye bil. For at finde ud af, om det var pga den lange slange den kørte så magert, afkortede jeg det lange stykke slange af med 41 cm i dag! :shock:
Da jeg startede motoren op, kørte den MEGET fedt. Jeg skulle magre den ½ omgang!!! for at den kørte rent!!! Dermed er det slut med den meget lange slange. Som det er lige nu, har jeg kun et tankindhold på 124 ml. Derfor vil jeg fremover køre med 2 brændstoffiltre (begge uden filterindsats). Nu er forskellen på justeringen ganske normal fra fuld til tom tank :D


Pas på med at ligge så højt i ml i tanken.
For når du køre, så udvider tank og slanger sig. Så når du bliver målt efter heat eller finale. Så ses det ofte at det hele har udvidet sig. Man kan så bede om at få den "sat i bero" i 10min. Men i det tidsrum må bilen så ikke røres.
Og så kan man så håbe på det hele har trukket sig lidt sammen igen, så man kan få den godkendt.
Men er det en meget varm sommer dag, så er den allerede udvidet lidt, og efter heat vil den så være en del mere, og dermed ikke godkendt.

_________________
Med venlig hilsen,
Kim Petersen


Top
 Profil  
 
Indlæg: man mar 28, 2011 9:31 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej Kim.

Ja, for søren, det kan der da være npget om. Lige nu er den på 124,5 ml... Vil da prøve at måle den igen til sommer efter jeg har kørt den godt varm.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons mar 30, 2011 11:18 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Hold da op!

Hvad er forskellen på 6 og 8 mm venturi? Ganske stor! :D

Først kørte jeg med XX potte og 6 mm venturi. Fin bundtræk og god topfart, 33.000 omdr.. Derefter den originale 8 mm venuri. Nu var bundtrækket tydeligt dårligere. Det virkede som om, at koblingen tog for tidligt fat. Jeg skulle bruge ca 10 meter længere "langside" for at motoren kom op i max omdr.. Nu kørte den med 34800 omdr. Det mest spøjse var, at HSN skulle 7/10 omgang ud, for ikke at køre for magert!!! Så kan man da tale om tydelig dårligere økonomi...

Stadig med 8 mm venturi, satte jeg derefter en decideret top-end udstødning på. Med foregående indstilling, kørte motoren ALT for fedt. HSN skulle magres 1/3 omgang, for at køre rent på toppen. Nu kørte motoren med 35400 omdrejninger, og den havde faktisk et fint bundtræk.

Til sidst satte jeg min gamle 9901 potte på. Motoren kørte næsten på samme fine måde som med top-end potten, men skulle magres ca. 1/4 for at køre rent. Den kørte ligeledes med 35400 omdrejninger.

Konklusionen må være - hvis man kan bruge mine baggårds tests til noget - at større venturi giver flere omdrejninger men dårligere bundtræk. Om det samme sker med 25% aner jeg ikke... :wink:

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Senest rettet af Lille-bror søn jun 26, 2011 12:16 pm, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: fre apr 01, 2011 5:53 pm 
Site Admin
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 20, 2004 11:42 am
Indlæg: 866
Geografisk sted: CPH, DK
kim p skrev:
Lille-bror skrev:
Som det er lige nu, har jeg kun et tankindhold på 124 ml. Derfor vil jeg fremover køre med 2 brændstoffiltre (begge uden filterindsats). Nu er forskellen på justeringen ganske normal fra fuld til tom tank :D


Pas på med at ligge så højt i ml i tanken.
For når du køre, så udvider tank og slanger sig. Så når du bliver målt efter heat eller finale. Så ses det ofte at det hele har udvidet sig. Man kan så bede om at få den "sat i bero" i 10min. Men i det tidsrum må bilen så ikke røres.
Og så kan man så håbe på det hele har trukket sig lidt sammen igen, så man kan få den godkendt.


Det er en god pointe Kim. og det er også værd at bemærke at det faktisk kun er hvis det er over 20 grader varmt man har krav på at lade bilen køle inden der foretages en kontrolmåling.

_________________
--
Jeg er metser i tyrkfjel!
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors apr 21, 2011 12:17 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Damn.

Fra at køre med 8 mm venturi og ned til en 6 mm, er bestemt ikke uden tydelige forandringer!

Sidst jeg kørte med motoren, var det med 8 mm venturi og min 9901 potte. I dag var det samme udstødning og brændstof og så med 6 mm venturi. Motoren kunne dårligt holde sig kørende. Den skulle magres over en ½ omgang på HSN og en sjat på LSN, før den kørte rent! :shock: . Det skal retfærdigvis siges, at det var 5-8 grader varmere i dag i forhold til sidste kørsel, som jo i sig selv kræver en magrere blanding.

Så må man jo gøre op med sig selv, om den bedre brændstoføkonomi kan give lavere gennemsnits omgangstider med et evt. pitstop mindre og forbedret bundtræk, i mod de 1500 til 2000 omdr. mere ud af langsiden med et evt ekstra pitstop...

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: man maj 30, 2011 9:23 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Vores helt John Holmes fra England, har kørt HPI motoren ind på en formen 3. plads til 3 afdeling af det engelske mesterskab. Desuden var han hurtigste mand i semifinalerne:

http://www.neobuggy.net/modules/news/ar ... ryid=10308

Jeg skrev til John her til aften, om han stadig kører helt standard motor. Det gør han naturligvis :D

Billede

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors aug 18, 2011 11:08 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Så har min motor kørt 20,7 liter. Jeg måtte skifte lejerne for nylig, da jeg kunne trække svinghjulet frem og tilbage (måske 1 mm) som er for meget i forhold til en motor med nye lejer (jaja, svinghjulet var monteret korrekt 8)) . Størrelsen på lejerne er standard mål: front 7x19x6 og bag 14x25,4x6 mm.

Jeg har fjernet en enkelt 0,2 mm shim under topstykket.

Kører stadig med Novarossi 9901 udstødning med 41021 (standard) krummer. Her til JC3 i Skive næste weekend, kan det sagtens være, at jeg sætter en kortere krummer (41019) på, da jeg ikke synes, banen kræver særlig meget bundtræk. Derfor kan jeg lige så godt gøre bunden blidere og få mere topfart med den korte krummer, i stedet for "bare" at sætte blødere koblingsfjedre på. Nu får vi se :)

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn sep 30, 2012 11:11 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Ja, min HPI lever stadig. Den kommer tilbage i træningsbilen, når min nuværende træningsmotor ikke kan mere. Indtil da fandt jeg ud af, at køletoppen på den kan bruges på min Novarossi Plus4 Team motor.

Har skrevet om det på FRCC's facebook side og på rctech.net

http://www.facebook.com/home.php#!/medi ... 647&type=1

http://www.rctech.net/forum/offroad-nit ... d-277.html

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team