RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er tors dec 12, 2019 4:45 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
RC freak Supporter
RC freak Supporter
Brugeravatar

Hej,

Så er jeg tilbage med den lovede guide til hvordan man kan konvertere sin HPI Savage til at køre med 17mm Buggy-style HEX'er.

Først er det værd at nævne at HPI har tænkt sig lidt om da de designede Savagen, de har f.eks. brugt samme størrelse aksler ude ved hjulene som man bruger på buggyer.
Hvilket gør det OVERRASKENDE nemt at konvertere hvis man ønsker det.

For at pirre jeres nysgerrighed starter jeg med en quick 'n' dirty løsning som ikke forpligter, og koster mindre end 200 kr. og tager et kvarter uden at skynde sig (Ja, mindre end 15 min.....!)

Man starter med at købe et Buggy HEX sæt som f.eks. disse fra Mugen: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXNH97&P=7
Jeg har købt mine sæt hos RCmodel.dk i Tulstrup for omkring 100 kr. så vidt jeg husker. Man kan formentlig også bruge næsten hvilket som helst andet 1:8 Buggy mærke HEX'er.

Når du har modtaget dit sæt finder du en 17 mm fast/svensknøgle frem, din hjulnøgle samt en lille skruetrækker:
Billede

1) Start med at afmontere hjulet og den originale 14 mm HEX (1 minut):
Billede
Billede
Husk at skubbe den lille tværpind ud også:
Billede

2) Sæt derefter den nye 17 mm HEX ind på akslen og sørg for hullerne passer (1 minut)
Billede
Billede

3) Sæt den originale HPI pin gennem hullet og sæt den originale HPI møtrik på igen. Stram HPI møtrikken så HEX'en klemmer på pinden så den ikke kan falde ud (1 minut):
Billede
Billede
Billede

Derefter skulle det færdige resultat gerne se sådan ud:
Billede
Billede
Billede

Forskellen på indpresningen det giver med en MT 3 fælg vs. en standard HPI fælg:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

MEN MEN MEN
Dette var ment som en guide til hvordan man KUNNE gøre det, ikke hvordan man nødvendigvis BØR gøre det!

Ovenstående giver jer mulighed for at prøve setuppet uden permanent at ændre jeres truck. Men den rigtige måde at gøre det på kræver lidt flere ændringer.

F.eks. pinden der går gennem 17mm HEX. Den der bruges til Buggyer er lidt tykkere end HPIs og BØR være den du bruger hvis du vil have noget der skal holde. Dvs. din HPI aksel skal bores lidt op for at den passer.
Se forskellen på dem her:
Billede
Det er ganske væsentligt at bruge den rigtige pin til 17 mm HEX'en, fordi der ellers vil være slør i setuppet som med tiden vil gnave sig rundt i HEX'en. Specielt fordi den også er kortere og har fat i mindre alu.

Samtidig har den originale HPI hjulmøtrik ikke fat i ret meget gevind, og låseringen kommer slet ikke ind og får fat. Så en dråbe lock-tite vil nok være en god idé. Du kan sagtens få 17 mm HEX fælgen på UDEN at tage denne møtrik af, så den må godt sidde godt fast.

Er dette så det jeg har selv har gjort? Hmmmm, nej :oops:

Jeg ønskede en mere holdbar men også performance orienteret løsning med CVD aksler.

Til det formål fandt jeg igen nogle Mugen CVD aksler med kardanled UDEN kødben hos RCmodel.dk i Tulstrup. Derefter skar jeg den ene ende af et HPI Heavy Duty Dogbone og fræsede det fladt på den ene side:

Hermed billedserie der viser hvordan det ser ud når det er samlet:
Billede
Billede
Billede
Billede

KONKLUSION:
Var denne konvertering besværet og udgifter værd?

Både je og nej.

Hvis du basher og ikke kører på forberedte baner:
NEJ! Den rigtige måde at gøre det på løber hurtigt op omkring 1000 kr. med de specielle CVD aksler + HEX'er + fælge osv.
Det du får ud af det er en særdeles holdbar fælg - men de ekstra køreegenskaber, stabilitet osv. er ikke pengene værd hvis man basher.

Hvis du kører race på forberedte baner eller ønsker høj svingstabilitet og styreevner:
JA! Denne konvertering har givet min truck nogle nye og ganske mærkbare ændringer:
1) Klart bedre styring end før. Den konsekvente understyring er nu mere neutral og kan endda justeres til overstyring hvis man ønsker dét.
2) Klart bedre stabilitet under høj fart og i sving.
- Den ene årsag er at den er blevet en del bredere end tidligere (47 cm med MT 3 fælge).
- Den anden årsag er at en 17 mm HEX har væsentligt bedre "fat i hjulet" der derfor ikke ryster så meget når det roterer hurtigt. Det giver bedre grip + bedre stabilitet specielt ved høj fart.
3) Væsentligt mere robuste fælge. Jeg tvivler på man overhovedet kan strippe en 17mm fælg med de motorer der findes til en Savage i dag.

Er der så ingen ulemper?

Jo, naturligvis er der det.
1) Omkostningen ved at ombygge den er jo alene en ulempe. Men der er mange løsninger på samme ombygning, jeg har kun skitseret 2 her.
Der er både dyre og billige løsninger, det er op til dig at vælge den der passer dig.
2) Ved at køre med 17mm fælge, har du ikke det samme udvalg i dæk og fælge som hvis du kører med 14 mm HEX.

MEN min personlige holdning til dette er at så længe mine Pro-Line Mulchers + Pro-Line Bow-ties kan monteres på dem - så har jeg alle de dæk typer jeg pt. behøver til racing.

Med et sæt 3 split fælge (MT 3) som disse:
http://www.ofna.com/tires-monster.html
fra f.eks. http://www.stormerhobbies.com/cgi-bin/s ... on&pn=MT+3
Kan du montere alle de normale typer af dæk til T-Maxx og Savage. Dvs. alle HPIs, Traxxas', Pro-Line m.fl. Monster Truck dæk.
Du kan derimod bruge de flotte 40-series eller de mere eksotiske dæk og fælge i voldsomme størrelse. Men de er så igen heller ikke typisk beregnet til racing.

Min egen konklusion er at jeg er meget tilfreds med konverteringen, og den har været hver en krone værd for mig. En 2. plads 4 sekunder efter en særdeles velkørende Truggy som nr. 1 til MT løbet i går, overbeviste mig om at potentialet i min Savage er blev løftet en anelse. (Iøvrigt tillykke til Manne for den meget flotte 1. plads! :-) )

Håber I kan bruge guiden til noget, og kontakt mig gerne såfremt der er spørgsmål til den. Se denne tråd for billeder af hele bilen: viewtopic.php?t=844

http://www.team-holte.dk

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter
Brugeravatar

flot indlæg JR, meget detaljeret..

jeg har lige et par kommentarer, da jeg har været gennem samme ting på både savage og dominator..

der er et par ulemper ved den kovertering som bør nævnes:

ikraft af udvalget af fælge reduceres, hæves vægtren også på fælgen, da der findes lettere fælge i 14mm hexer. om det betyder noget skal man selv vurdere, men forskellen er +50% vægt på en MT3 fælg (ca 68grtam) og en Clawz eller Proline disc fælg (ca 42gram)

en anden ting som kan bør huske er at fælgens/dækkets akselpunkt ændres. normalt "skal" et hjul jo dreje til venstre og højre som man ønske det. dvs dækket holder sin position, men flytter dront bagende omkring samme drejningspunkt. når man har en indpresning som sidder helt på bagsiden drejer hjulet ikke 'normalt' men flytter sig frem og tilbage iforhold til monteringspunktet.. er i med??? :)

ulempen er TEORETISK nogle helt ændrede styregeneskaber, men efter OBIS erfaringer (og mine egne) ikke noget man tydeligt mærker på banen. Det ville aldrig holde på en onroad bil dog!.

det betyder også at dine servoer og derved batteri belastes langt mere. batteriet er som regel noget man bemærker når det er tømt, men man skal altså ahve en superservo for at dette er noget der virker 100%
(hvilket både obi og jeg har, så vi har ikke mærket det store problem)

jeg opdagede dette ved at jeg ligepludselig ikke kunne dreje hjulene fuld ud med bilen stående stille. Det er vel og mærke med en 200oz / 16kilos servo.

men jeg er sikker på at med en RB28 motor (og lign. low-tourqe motorer) er det et kæmpe plus at have en super stærk fælg frem for en let fæl osv osv..

fordele og ulemper er en personlig vurdering, denne conversion har dog MANGE fordele :)

en anden måde at lave samme ombygning på er at :

bruge en Savage CDV (MIP eller RD LOGICS)
bruge en Buggy CDV AKSEL (ikke komplet sæt)
ombygge disse to til at være en Buggy aksel med Savage langt dogbone

montere 17mm hex delen på ydersiden

det var hvad jeg gjorde, i sin tid på savagen. På den måde slipper man ihvertfald for at bruge en dremmel :)

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter
Brugeravatar

en billigere måde at konvertere det på må være følgende :

brug dine eksisterende savage HD eller sorte Dogbones
køb 4 stk Dominator (eller andre) 8mm aksler
køb 4 stk 17mm hex hubs

og du er kørende

værktøj du skal bruge:

en stjerneskruetrækker!

en noget billigere løsning?!
(dog ikke så lækkert som CDVs)

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter
Brugeravatar

G9 skrev:
ulempen er TEORETISK nogle helt ændrede styregeneskaber, men efter OBIS erfaringer (og mine egne) ikke noget man tydeligt mærker på banen.

Præcis, det var også min oplevelse at teorien og praksis i dette tilfælde ikke er relevant. Fordi det fungerer når man kører på banen.

G9 skrev:
en anden måde at lave samme ombygning på er at :

bruge en Savage CDV (MIP eller RD LOGICS)
bruge en Buggy CDV AKSEL (ikke komplet sæt)
ombygge disse to til at være en Buggy aksel med Savage langt dogbone

montere 17mm hex delen på ydersiden

det var hvad jeg gjorde, i sin tid på savagen. På den måde slipper man ihvertfald for at bruge en dremmel :)

Har luret på samme sæt, hvor jeg ville kombinere ½ x Savage MIP sæt (den ende med kødbenene) og 1 x Kyosho MP 7.5 sæt (den ende med akslen) - men prisen endte med at blive temmelig pebret og tanken om at smide halvdelen af hvert sæt væk kunne jeg ikke forlige mig med.

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter
Brugeravatar

den absolut billigste "løsning" er en lille dims som findes fra GS til deres helt nye storm unlimited truck. det er en plastik adapter som glider ned over din 14mm hex og laver størrelsen om til 17mm.
i kraft af at den bruger den eks. hex OG er lavet af plastik tror jeg dog ikke på at den holder til kraftige motor opsætninger.

den dag hvor der kommer en 17mm hex som kan sættes i erstatning for den eks. 14mm hex så har man en let omskiftning og sikkert den mest populære metode at vælge mellem de to størrelser.

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter
Brugeravatar

G9 skrev:
den dag hvor der kommer en 17mm hex som kan sættes i erstatning for den eks. 14mm hex så har man en let omskiftning og sikkert den mest populære metode at vælge mellem de to størrelser.

Jeg kan ikke se det er nødvendigt på en Savage ihvertfald. Hvis man borer hullet lidt op og bruger den tykke pind fra 17 mm HEX'en til at sætte igennem og enten lock-tite'r den eller en møtrik for enden. Så tror jeg ikke den flytter sig før hele akslen knækker.

Prisen tror jeg vil afskrække de færreste, men ulempen er naturligvis at den bliver temmelig permanent når først man begynder at bore...

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter
Brugeravatar

G9 skrev:
en billigere måde at konvertere det på må være følgende :

brug dine eksisterende savage HD eller sorte Dogbones
køb 4 stk Dominator (eller andre) 8mm aksler
køb 4 stk 17mm hex hubs

Denne prøvede vi tilfældigvis til løbet i Tulstrup i går, og det duer IKKE.
Savage dogbones har en meget stor klump i hver aksel-ende og den passer ikke ind i hverken de buggy eller Dominator dogbone skåle jeg har prøvet.

Nogle forslag til hvilke man kunne bruge i stedet for?

Noget helt andet er en opdatering af erfaringerne med ovenstående aksler: Mugen kardan aksel ledene har nogle holdbarhedsproblemer når man har kørt noget tid med dem. De er bygget til en buggy som vejer 1½ kg. mindre end min bil, har mindre bid i overfladen og mindre bundtræk.

Mit gæt er at den tunge bil der skal accelleres + de brede knopdæks bid + bundtrækket i motoren er med til at slide dem betydeligt hurtigere op end normalt. Jeg har ihvertfald allerede mistet én kardan og skal jævnligt kontrollere de andre slør omkring skruen der holder Savage dogbonet fast...

På sigt vil jeg nok prøve at finde en mere holdbar løsning f.eks. med dogbones bagerst og kun kardan forrest.

Titel:
RC freak
RC freak

Geografisk sted: Holbæk
Puster lige liv i dette emne, har fundet en nemmere måde at konvertere sin 14 mm hex til 17 mm buggy hex: http://www.imexrc.com/TEMAXX_RIMS_NEW.htm

De to nederste:
1/8 Buggy Romulin Rims (4)
17mm with 14mm Adapters Included
Fits:1/8 Buggy, (T/E-Maxx, Savage w/adpt)

Det er sgu da meget smart og billigt og så skal man ikke til at lege Flemming Leth :wink:

http://rcgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19160

Titel:
RC freak
RC freak

Geografisk sted: Odense
Forraederik skrev:
Puster lige liv i dette emne, har fundet en nemmere måde at konvertere sin 14 mm hex til 17 mm buggy hex: http://www.imexrc.com/TEMAXX_RIMS_NEW.htm

De to nederste:
1/8 Buggy Romulin Rims (4)
17mm with 14mm Adapters Included
Fits:1/8 Buggy, (T/E-Maxx, Savage w/adpt)

Det er sgu da meget smart og billigt og så skal man ikke til at lege Flemming Leth :wink:

Ja, men det er slet ikke det samme. Adaperen er bare en plast dims som du sætter inden i hjulet så det bliver til et ganske almindeligt 14mm hjul. Så synes jeg lige så godt man kan køre med 14mm.
Det er meget federe at have rigtige 17mm hex , da hjulet sidder bedre fast.
Og det er federe endnu med 23mm ;)

Titel:
RC freak
RC freak

Geografisk sted: Holbæk
Så nu har jeg vidst fundet nogle ordentlige: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXXE06&P=K

Konvertering fra 14 mm hex til 17 mm hex

http://rcgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19160

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]