RCfreaks.dk
http://rcfreaks.dk/forum/

Den Ultimative Tilkørings Guide (i bil og tilkøringsbænk)
http://rcfreaks.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=8672
Side 1 af 1

Forfatter:  Lille-bror [ man jun 07, 2010 12:00 pm ]
Titel:  Den Ultimative Tilkørings Guide (i bil og tilkøringsbænk)

Hej venner 8)

Her er den pt. nyeste tilkørings guide. Den er skrevet af Monty Houston fra USA, på baggrund af hans egen ”The Break In Bible” som kan findes her:
http://www.rctech.net/forum/nitro-off-r ... bible.html

Den opdateret version kan læses her:
http://www.rctech.net/forum/7438910-post195.html

Monty Houston er en sand ekspert ud I vores små fine motorer :D , og hans metode bruges af bl.a. Rody Roem og Michael Salven.

1 Stil HSN, LSN og tomgangsskruen som instruktionsbogen anbefaler som grundjustering. Fyld tanken op.

2 Tag trykslangen af udstødningen og pust i den, indtil der kommer brændstof over til karburatoren. Er det ”umuligt” at puste brændstof over til karburatoren, er det oftes LSN, som er stillet for magert. Skru den ½ omgang ud og prøv igen. Kan du stadig ikke få brændstof over til motoren, kan du skrue HSN ½ omgang ud og puste igen.

3 Varm topstykket op med en varmepistol, indtil dette har en temperatur på ca. 100º C. Har du ikke nogen temperaturmåler, kan man bruge spytmetoden: Kom en lille spytklat på fingeren, og kom det på topstykket. Hvis spytklatten fordamper efter ca 2 sek. er det ca 100º C varmt. Siger det ”SPRIFT” med det samme, er topstykket mere end 130º C varmt.

4 Start motoren og lad den stå i tomgang på starterkassen eller lignede, så hjulene kan dreje frit rundt. Går motoren konstant i stå, kan du starte med at skrue tomgangsskruen ind for at få en højere tomgangshastighed. Skru LSN ind, indtil motoren har en nogenlunde jævn tomgang – og evt. tomgangsskruen ud for at holde omdrejningerne nede på et niveau, hvor hjulene ikke drejer rundt.

5 Vær hele tiden opmærksom på temperaturen. Den skal være omkring 100º C. Kom gerne en sok eller lignede over topstykket for at holde temperaturen oppe. På den måde kan du køre motoren med en federe blanding, som vil give motoren mere smøring.

6 Stop motoren efter 5 minutter og lad den køle HELT af.

7 Gentag punkt 3 til 6 i alt 2 gange, så du sammenlagt kører ”Heat Cycle” 3 gange.

8 Efter sidste afkøling er det tid til at køre med bilen på banen/vejen. Kør forsigtigt rundt og hold øje med, at motoren hele tiden er omkring 100º - 110º C. Hav stadig sokken omkring topstykket. Giv MAX ¼ gas laaangsomt i højst 10 – 15 meter af gangen. Kør 10 minutter og stop og afkøl motoren. Gentag dette 2 gange.

9 Kontrollér gløderøret. Det skal stadig se ud som nyt.

ÆNDRING:
10 Kør 3 hele tankfulde igennem i træk eller i ca. 30 minutter. Motoren skal stadig have en temp på 90 - 100º C. Fold sokken sammen, så den nu kun dækker de 3 øverste køleripper. På dette tidspunkt kan du give lidt mere gas, indtil du kan begynde at mærke, når motoren trækker godt. Hele tiden langsom gasgivning og på intet tidspunkt fuld gas. Justér HSN om nødvendigt.

11 Efter endnu en afkøling skal bilen på banen igen. Mager HSN lidt af gangen, indtil den kører ”en langsom to-takt”. Dvs. at du starter med en så fed blanding (HSN ud) så den firtakter ud af langsiden. Skru så HSN ind, indtil den lige præcist ikke firtakter mere. Temperaturen skulle så gerne være omkring 90 – 110º C. Det skal være sådan, at du kan klare hoppene på banen. Kør uden sok på topstykket.

12 Når du har fået indstillet motoren til det, skal den igen afkøle helt.

13 Kør du resten af din dunk (1 gallon) brændstof med den indstilling. På et tidspunkt feder motoren sig selv op og temperaturen falder drastisk. Det er på dette tidspunkt at ”kuglerne er faldet ned” = at motoren er ordentligt tilkørt. Det kan variere MEGET, hvor meget brændstof en motor skal bruge, for at være tilkørt, men som beskrevet, fortæller motoren det selv. Du kan ikke mærke på motoren, ved f.eks. at dreje på svinghjulet, om ”den ikke bider mere” og dermed bør være tilkørt.

14 Nu kan motoren indstilles til løb.


Nøgleord under tilkøring:

Brug godt brændstof (f.eks. Byron som indeholder meget castoroile, som er MEGET vigtig for en brændstofmotor)
Varm motoren før HVER start under indkøringen.
Lad ikke motoren køre med for mange omdrejninger!!!
Hold temperaturen mellem 85 – 110º C.
Husk at stemplet skal være i BDC (bottom dead center), lige så snart motoren ikke kører. Er stemplet i toppen af cylinderen, vil denne stramme om stemplet under nedkøling, som bestemt ikke er hensigtsmæssigt.

Er du i tvivl om noget omkring indkøringen, skal du endelig spørge her i denne tråd. Intet spørgsmål er et dumt spørgsmål :D

Det kan være en god idé at skille sin nye motor ad inden første start. Det er underordnet om det er en 700 kroners motor eller en til 3500. Er du uheldig, er der små bitte metalrester indeni motoren, som vil kunne skade motoren. Skru bagdæksel, topstykke og karburator af. Hvis du er bekendt med brændstof motorer, kan du også fjerne cylinder, stempel/plejlstang og krumtap. Hæld petroleum i motoren og få det rundt i hele motoren. Hæld det ud og skyld efter med endnu mere petroleum (petroleum har den fordel, at det ikke affedter i forhold til mange andre rensevæsker). Blæs evt. efter med trykluft, så så meget petroleum som muligt kommer ud af motoren.
Kom lidt olie overalt i motoren bagefter (syrefrit, ikke rustløsnende og uden silikone). Saml motoren og den er klar til første start.

Forfatter:  Silas Høgholt [ man jun 07, 2010 4:00 pm ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

inspirende... det skal prøves på min Motor...

Silas

Forfatter:  Niklas H [ man jun 07, 2010 5:26 pm ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

Jeg har brugt den "gamle" heatcycle på min Ninja-motoren, og den kører rigtig godt. Den "gamle" guide er dog lidt kortere og lidt mere simpel end den nye, og på min næste motor skal jeg da prøve den nye metode - for at sammenligne.

Forfatter:  Frederik Lynge [ ons jun 23, 2010 5:08 pm ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

Hej

Skal trin 10, 11 og 13 udføres med eller uden en sok?

Hilsen Frederik

Forfatter:  Lille-bror [ ons jun 23, 2010 10:19 pm ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

Hey.

Uden sok medmindre det er køligt i vejret og du dermed har svært ved at få temperaturen op på mindst 85 grader, uden at den skriger ud af langsiden 8)

Forfatter:  Lille-bror [ fre okt 01, 2010 9:02 am ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

Lidt praktiske erfaringer:

Jeg har jo min nye HPI motor, som jeg passende kunne tilkøre efter ovenstående vejledning.

Lille-bror skrev:
4 Start motoren og lad den stå i tomgang på starterkassen eller lignede, så hjulene kan dreje frit rundt. Går motoren konstant i stå, kan du starte med at skrue tomgangsskruen ind for at få en højere tomgangshastighed. Skru LSN ind, indtil motoren har en nogenlunde jævn tomgang – og evt. tomgangsskruen ud for at holde omdrejningerne nede på et niveau, hvor hjulene ikke drejer rundt.

5 Vær hele tiden opmærksom på temperaturen. Den skal være omkring 100º C. Kom gerne en sok eller lignede over topstykket for at holde temperaturen oppe. På den måde kan du køre motoren med en federe blanding, som vil give motoren mere smøring.

Grundjusteringen var en del for fed, til at motoren kunne holde sig kørende i tomgang. Derfor magrede jeg LSN 1/8 del af gangen, indtil den kørte stabilt. For at være sikker på at den ikke kørte for magert, skruede jeg derefter 1/8 ud. Ganske rigtig, motoren gik langt ned i tomgangshastighed fordi den nu kørte for fedt. 1/8 ind igen og motoren spandt.

De første 5 minutter var med en sok på. Udetemperaturen var ca 15º. Som gammel OG konservation stodder, ejer jeg ikke en nymodens temperaturmåler :shock: . Derfor brugte jeg spytmetoden. Motoren var fin varm, men kunne måske godt være lidt varmere (ca. 100º). Til næste start havde jeg viklet noget alutape rundt om topstykket + sokken omkring tapen. Nu blev motoren ca. 120º efter få minutters kørsel, så jeg flåede promte tapen af igen og nøjedes med sokken. Dog skruede jeg tomgangshastigheden lidt højere op, for at motoren kunne blive lidt varmere. 3. start foregik uden ændringer.
Lille-bror skrev:
8 Efter sidste afkøling er det tid til at køre med bilen på banen/vejen. Kør forsigtigt rundt og hold øje med, at motoren hele tiden er omkring 100º - 110º C. Hav stadig sokken omkring topstykket. Giv MAX ¼ gas laaangsomt i højst 10 – 15 meter af gangen. Kør 10 minutter og stop og afkøl motoren. Gentag dette 2 gange.

Så var det tid til at trille rundt på Danmarks mest tekniske RC-bane (FRCC forstås :wink: !)
Da temperaturen kun var ca. 10º og blæsende, havde jeg sat mit fine alutape + sok på motoren. Igen blev motoren dog hurtigt lidt for varm, så jeg forsatte uden alutape. Da vores helt Morten krogh var på banen, kunne jeg behændigt låne hans top-notch temperaturmåler. (Har netop selv bestilt en temperaturmåler! :)). Jeg havde justeret motoren til mellem 100 og 110 grader vha. spytmetoden, så det var spændende at måle den præcise temperatur: 104,6º!!! :D *Smiler stolt*.
Lille-bror skrev:
10 Skru nu HSN lidt ud, så motoren kører med en temperatur på ca. 85º C. Kør 3 hele tankfulde igennem i træk eller i ca. 30 minutter. På dette tidspunkt kan du give lidt mere gas, indtil du kan begynde at mærke når motoren trækker godt. Hele tiden langsom gasgivning og på intet tidspunkt fuld gas.

Jeg skruede HSN ca. 1/4 omgang ud for at få temperaturen ned til ca. 85º. Jeg havde stadig sokken på. Selvom motoren kørte meget fedt, var temperaturen omkring 110º, så jeg valgte at tage sokken af. Nu faldt temperaturen til ca. 87º, og jeg forsatte indtil motoren løb tom for brændstof (ikke med vilje). På det tidspunkt have bilen kørt i ca 20 min (havde tanket 2 gange inden). Efter tankning kunne motoren ikke køre i tomgang. Nyt gløderør hjalp ikke. Derfor skruede jeg tomgangshastigheden lidt op, og så var vi køreklar igen. Nu kørte motoren ALT for fedt. Jeg magrede HSN 1/8 og så kørte den lige så fint som før (stadig fedt). Tomgangen var nu for høj, så spjældet blev skruet tilbage til foregående position. Konklusion: Nu var motoren tilkørt :D

Det skal siges, at min motor havde kørt ca, 1½ liter brændstof inden jeg fik den. Samlet skulle der 2½ liter brændstof til, før motoren fortalte mig, at den var klar til løb.

Forfatter:  TomK [ fre okt 01, 2010 9:50 am ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

Citat:
(Har netop selv bestilt en temperaturmåler! ).


:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :roll: :lol: :mrgreen:

Forfatter:  Lille-bror [ fre okt 01, 2010 12:15 pm ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

TomK skrev:
Citat:
(Har netop selv bestilt en temperaturmåler! ).


:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :roll: :lol: :mrgreen:

:mrgreen:

Well spotted, mate 8)

Havde du spurgt mig for en uge siden, havde svaret været et rungende NEJ! :D
Må jo nok erkende at dimsen har sine fordele :-)

Forfatter:  Lille-bror [ tors aug 25, 2011 10:21 pm ]
Titel:  Nye kuglelejer i motoren

Hej igen.

Efter du har skiftet lejer i din motor, bør du lade motoren køre i tomgang i 10 - 15 minutter, før du begynder at køre med bilen. Ifølge bl.a. Novarossi er netop tomgangskørsel vigtig for lejerne. På den måde undgår man at kuglerne skrider i ringene, og dermed slides unødvendigt.

Skifter du krumtap og/eller plejlstang, er der ifølge Monty Houston ingen grund til ny tilkøring.

Forfatter:  Lille-bror [ søn nov 13, 2011 11:30 pm ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

Davs igen.

Skrevet lørdag d. 11/11/11.
Man kan jo også tilkøre en ny eller renoveret motor i en såkaldt bænk (bench break-in). Efter et input fra en udenlandsk rc-kører, kom jeg vældig meget i tvivl om netop denne form for tilkøring.

Motoren er spændt fast til f.eks. et bord, og der monteres en propel på krumtappen. Men hvad sker der så, når propellen trækker i krumtappen med op til 40.000 omdrejninger? Lejerne må da blive udsat for en gevaldig horisontal belastning - krumtappen trækkes med store kræfter fremad uden at selve motoren følger med. Det samme sker jo i en rc-flyver. Flymotorer roterer med 10.000 til 20.000 omdr. men dertil skal man regne, at flyet og motoren samtidig bliver trukket fremad (sker naturligvis ikke f.eks. i hoover).
Med motoren monteret i en bil, er der "kun" belastning fra plejlstangen og transmissionen.

Jeg kan da blive i tvivl om lejerne er bygget til denne 2 dimensionelle belastning...???


Well... Sådan så jeg på det indtil tidligere i dag, hvor jeg har lært nyt omkring emnet fra bl.a. motortunerne Neal Smith fra Clockwork Racing og Monty Houston. Som alle kan læse på rctech.net, benytter Neal udelukkende bænk tilkøring. På grund af stigningen (modstanden/trækkræften) på propellen på en tilkøringsbænk, kan vores fine motorer ikke komme op på mere end 26.000 omdr. med fuld gas. Monty har fortalt mig i en besked, at han ikke har kunnet mærke nogen som helst nedsat levetid på lejerne ved bænk tilkøring.

For kraftig nedkøling af motoren pga. vinden fra propellen? Ingen problem i det, hvis man sørger for god isolation af cylinder og kølehoved. Dette kan behændigt gøres ved hjælp af to øldåser. Den ene skal være tom, og denne passer fint ned over motoren. Den anden skal stå bagved bænken, når motoren kører. Dermed får den en behagelig temperatur, som man kan nyde, når motoren afkøler :wink:. Som med en ”alm.” heat cycle, bør man pakke kølehovedet ind i en sok og/eller alu tape, for at holde højst mulig varme i motoren (max 110º).

Hvad så med tilkøringen i en bænk? Hvis man følger HUDY’s vejledning, er man godt kørende ifølge de klogere hoveder. Den kan læses her:
http://www.hudy.net/xhudy/showfile.php? ... d72be8f9a2
Monty Houston har givet mig det tip, at man skal variere omdrejningerne under tilkøringen og ikke bare f.els. sætte gasspjældet til 30% og køre tanken tom. Så minder tilkøringen også om en almindelig tilkøring i bil, hvor man jo langsomt øger omdrejningerne med langsomme gasgivninger.

Vi har vist ingen undskyldning for ikke at tilkøre motorer, selvom vejrguderne og årstiden ikke altid er med os. Jeg så f.eks. Ole Klinge tilkøre hans nye motor for et par uger siden i en bænk. Dette foregik i hans skur, hvor han havde monteret en lang slange på udstødningen så al røg blev ført udenfor. Der var dælme ikke meget lyd fra motoren, da jeg kom dalrende over til ham. Nuvel, på det tidspunkt kørte motoren i tomgang så med op til 70% gas, vil der komme mere lyd fra banditten. Dette har jeg selv med held reduceret i mine glade rc-flyver dage, ved at komme slangen ned i en spand med vand.
Husk at rumtemperaturen gerne skal være mindst +15º ifølge Novarossi http://www.novarossi.it/files/manuals/uk-general.pdf

Forfatter:  Lille-bror [ tirs nov 15, 2011 10:10 pm ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

... hvem siger forresten, at en motor behøver brændstof under tilkøring? Med den rette smøring og temp kan man jo "bare" turne motoren med tilpas mange omdrejninger... :wink:

Forfatter:  NeoBart [ ons nov 16, 2011 7:24 pm ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

Ja egentlig. 8)

Forfatter:  Lille-bror [ fre apr 06, 2012 7:38 pm ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide

Hej alle.

Nu har jeg for første gang tilkørt en motor i min nyerhvervet HUDY tilkøringsbænk. Sikken fornøjelse! Ifølge de hårdkogte motor tunere etc. er det mindst lige så godt at tilkøre en motor i en bænk som i bilen. Faktisk er der mange fordele ved bænken:
- Man spilder ikke en dag på banen med at tilkøre sin motor.
- Du kan tilkøre motoren hele året rundt, hvis du har en eller anden form for opvarmet (minimum 15º c) rum (skur, udhus, udestue etc.) Du behøver blot at koble en slange på udstødningen ud i det fri for at undgå de lokalirreterende udstødningsgasser. Kommer du samtidig enden af slangen ned under lidt vand i en spand eller dunk, mindskes støjen fra udstødningen betragteligt uden motoren bliver ekstra betastet.
- Meget let at holde øje med temperaturen under hele forløbet. Du vil hurtigt lære, at selv en lille justering på skruerne ændrer motortemperaturen.
- Ingen slid på bil under tilkøringen.

Jeg tilkørte min motor efter heat-cycle metoden blandet sammen med tilkøringsguiden fra HUDY bænken http://www.hudy.net/xhudy/products/prod ... tegoria=69 . Motoren pakket ind i alutape og en sok for at holde på varmen selv med en lidt fed brændstofblanding. Varmt gløderør. Karburator justeret efter fabriksindstillingerne.

Motoren blev opvarmet med varmepistol indtil den var ca. 110º ved gløderøret og ca. 65º lige under topstykket.

Første 3 tankfulde var med en lidt høj tomgang. LSN blev magret indtil motoren havde en temperatur på 100º med næsten fuld tank. Det viste sig er være en fin indstilling. Lige inden tanken var tom, var temperaturen sneget sig op på 110º, som er inden for det acceptable.

Efter de 3 første tanke åbnede jeg lidt for gasspjældet for hver tank jeg kørte igennem indtil jeg havde kørt i alt 7 tanke og gasspjældet til sidst var åbnet ca. 50%.

Den 8. og sidste tank kørte motoren med varierende omdrejninger (også fuld gas i korte perioder). Hele tiden med check på at temperaturen var mellem 100 og 110º. Motoren kommer aldrig til at tage for mange omdrejninger med den medfølgende propel. En løbsklar top motor kan max. komme op i 26.000 omdr. pga. propellens belastning.'
Mellem hver tank blev motoren afkølet helt og efterfølgende opvarmet med varmepistol.

Motoren er nu klar til at komme i bilen. Justér LSN til en jævn tomgang og HSN lidt fedt. Kør så med den indstilling indtil motoren lige pludselig feder sig selv op. Så er den klar til løbsjustering :wink:

EDIT:
Er du I tvivl om du har justeret karburatoren for magert, kan du bruge knibe-metoden: Mens motoren kører, skal du klemme slangen mellem tank og motor helt sammen. Efter få sekunder SKAL motoren stige i omdejninger. Slip straks slangen igen. Du ved nu, at justeringen er fed. Hvis motoren TABER omdrejninger, er blandingen for mager og skru straks LSN UD hvis motoren kører i lidt høj tomgang. Kører motoren med mere åbent spjæld skru da HSN ud. Prøv igen indtil motoren STIGER i omdr. når du klemmer brændstofslangen sammen.
Lad os sige, du har magret motoren så meget, at den lige præsist STIGER i omdr. ved klemme-testen. Kan motoren ved denne indstilling ikke holde en temp. på mindst 100 grader, skal du stoppe motoren med det samme. Pak motoren endnu mere ind i alu-tape (motorhuset under køletoppen) og prøv igen.

Forfatter:  Lille-bror [ ons nov 07, 2012 2:18 pm ]
Titel:  Re: Den Ultimative Tilkørings Guide (i bil og tilkøringsbænk

Så var der tid til lidt baggårds tests :wink: :

Bliver motorer varmere når de kører på lavt nitroindhold vs højere nitroindhold? Det mener jeg bestemt de gør, og hvis det er rigtigt, kan det sikkert bruges under tilkøring.

Tog min træningsmotor (kørt 22 liter), pakkede den helt ind i alutape og en sok, og monterede den i min bænk. 25% nitro i brændstoffet. Forvarmede den og startede den op. Hvis motoren blot kørte i tomgang, kunne den slet ikke holde sig over 100 grader selvom den var indstillet "rent". Derfor lod jeg motoren køre med 10500 omdr og optimal justering. Temp var stabilt på 104 grader.
Skiftede til 16% nitro og justerede motoren så den stadig kørte rent med 1050 omdr. Temp var nu stabilt på 116 grader!

Nu ved jeg med sikkerhed, at jeg vil tilkøre motorer med 16% nitro.
Ingen grund til at bruge ektra shims under forbrændingskammeret for at mindske kompressionen.
Mindre stress på plejlstang og krumtap pga. færre kræfter i motoren.
Som skrevet, meget lettere at holde temperaturen oppe i motoren (selv med en fed blanding).
Billigere brændstof.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time [DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/